Woensdag 12/05/2021

Review

Koortsige crooner Michael Bublé pakt vol Sportpaleis in ***1/2

'Fever' kreeg in Antwerpen - net zoals hier in het Parijse Bercy - een vlammenzee mee. Beeld GETTY
'Fever' kreeg in Antwerpen - net zoals hier in het Parijse Bercy - een vlammenzee mee.Beeld GETTY

Michael Bublé mag zich na zijn concert in een volgelopen Sportpaleis gisteren een winnaar noemen. Hij overwon een zwakke start, vond een mooi verbond tussen oud en nieuw, maakte verliefde koppeltjes het hoofd dol en kreeg uiteindelijk ook de hele zaal aan het dansen.

Michael Bublé mag zich na zijn concert in een volgelopen Sportpaleis gisteren een winnaar noemen. Hij overwon een zwakke start, vond een mooi verbond tussen oud en nieuw, maakte verliefde koppeltjes het hoofd dol en kreeg uiteindelijk ook de hele zaal aan het dansen.

Grote voorbeelden
Toen Bublé zijn optreden van achter een gesloten doek begon en 'Fever' inzette in een zee van vlammen, was de sfeer veel minder euforisch. De klankbalans zat niet juist en de zanger raakte aanvankelijk moeilijk boven de muziek uit. Bublé zag er moe, bezweet en koortsig uit. Maar met de hulp van een enthousiast publiek, acht blazers en nog vijf extra muzikanten vonden de crooner en zijn geluidstechnici toch behoorlijk snel het juiste gevoel.

Naarmate de avond vorderde raakte de Canadees steeds beter bij stem. Hij ging met zijn drummer dollen en zocht alle kanten van het immense podium op. Een gigantische videowall wisselde vuurvliegjes af met clips en live-beelden van de band. Uiteraard waren er open doekjes voor grote voorbeelden Otis Redding en Frank Sinatra ('Try a Little Tenderness', 'You Make Me Feel So Young', 'Come Dance With Me'), maar ook Van Morrisons 'Moondance' kreeg een prachtig kleedje gepast.

Harten smelten
Bublé wilde duidelijk iedereen van deze zaterdagavond laten genieten. 'Everything' deed menig vrouwenhart smelten, waarna de zanger zijn groep in de spots zette en hen op het grote scherm introduceerde als bij een hockeywedstrijd. Een leuke vondst, maar die lange solomomenten haalden wel even het ritme uit het concert. Nat King Coles 'That's All' en zijn eigen 'Close Your Eyes', aangesterkt met een lokaal strijkkwartet, zetten de trein terug op de juiste rails.

Vrouw en baby
Naast de romantiek was er ook tijd voor feestmuziek. Met een energieke cover van Daft Punks 'Get Lucky', én een Jacksons-medley die de zanger dus tot helemaal achterin het Sportpaleis bracht. Waar ook zijn eigen vrouw en zes maanden oude zoontje Noah aan de mengtafel verborgen zaten. Het echtpaar Bublé vormt duidelijk een gelukkig gezin, getuige 'To Love Somebody' van The Bee Gees dat beiden naar elkaar toe zongen.

Wie hiermee nog niet overtuigd was, ging tijdens de bisronde toch finaal door de knieën. Daarin werd Julie Londons 'Cry Me a River' fraai herwerkt tot een James Bond-song, kreeg 'Save The Last Dance For Me' van The Drifters een salsaritme mee en besloot Bublé 'A Song For You' van Leon Russell zonder micro, helemaal alleen in die immense zaal. Een pracht van een visitekaartje.

De Canadees hoopte dat zijn concert voor alle aanwezigen slechts het begin van een lange nacht werd. Met die zwoele stem en dat ritme in de lendenen moest ook dat wel goed komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234