Woensdag 20/01/2021

Koorts over nieuwe Houellebecq stijgt

Recensie-exemplaar van toekomstige bestseller gevonden op Parijs bankje

De geheimzinnigheid omtrent de Franse roman waarover het meest gepraat wordt, maar die tegelijk het minst gelezen wordt, is gisteren bruusk doorprikt. Nadat criticus Angelo Rinaldi een, naar eigen zeggen, achtergelaten recensie-exemplaar op een bankje in het Parijse park Square du Temple had gevonden was het hek van de dam. Het boek waar het om gaat, is La possibilité d'une Île, een sciencefictionroman die baadt in seks, geweld en pessimistisch gedachtegoed. De auteur is enfant terrible Michel Houellebecq.

Houellebecqs pennenvrucht belooft een bestseller te worden bij de rentrée littéraire in september, wanneer honderden nieuwe romans op de schappen van de Franse boekwinkels komen te liggen. De 47-jarige Houellebecq, bekend van zijn internationale bestsellers Elementaire deeltjes en Platform, wordt door een deel van de Franse literaire wereld aanbeden, en even hartstochtelijk verafschuwd door de rest.

De roman, die eind deze maand uitkomt, is zijn eerste in vier jaar. Zijn vorige boek, Platform, verscheen net voor 11 september 2001. Het beschreef een islamitische terroristische aanval op het decadente Westen. Houellebecq zaaide verontwaardiging toen hij in een interview de islam omschreef als de "domste van alle godsdiensten".

Uitgeverij Fayard verspreidt slechts een handvol recensie-exemplaren onder de critici die Houellebecq genegen zijn. Angelo Rinaldi, literair redacteur van de krant Le Figaro en lid van de Académie française, behoort niet tot die uitverkorenen. "Stel je eens voor hoe verrast ik was", schreef hij gisteren in zijn column in Le Figaro, "toen ik een duchtig doorbladerd, vettig recensie-exemplaar vol annotaties aantrof op een bankje in het park". Hij bestempelde La possibilité d'une Île, 484 pagina's beschrijving van een planeet bevolkt door gekloonde neomensen, als "belachelijk" en "een fiasco".

Houellebecq is een van de origineelste en best verkopende Franse fictieschrijvers. Toch kreeg hij nog nooit een grote literatuurprijs. Het gerucht doet de ronde dat hij de favoriet is om dit de jaar de Goncourt, de grootste literaire onderscheiding, weg te kapen. Sinds de belangrijkste uitgeverijen daarbij een beslissende rol spelen, blijken zulke geruchten vaak te kloppen.

De manier waarop Rinaldi aan het boek kwam, weekte al wat sceptische reacties los. De kop boven zijn column las: "Een Houellebecq, van een vrachtwagen gevallen". Rinaldi, een van de giftigste recensenten én een uitgesproken Houellebecq-hater, beweert ten stelligste dat hij toevalligerwijs op het exemplaar stootte. Meteen kwamen de vragen: is dit een grappige manier om een lek verborgen te houden? Zo ja, is het een snood plannetje van concurrenten van uitgeverij Fayard? Of was het een ingeving van Fayard zelf? Het verhaal moest in ieder geval controverse veroorzaken, wat alleen maar tot hoge verkoopcijfers kan leiden. Rinaldi reageert droogjes: "Het heeft me misschien een primeur opgeleverd, maar niet veel plezier." Als hij ooit nog een verdacht voorwerp vindt, zou hij meteen de ontmijningsdienst bellen, "zelfs als het een nat vod blijkt te zijn".

De roman draait om de verteller Daniel Nummer Eén, een bewoner van voornoemde planeet. Enkele mislukte klonen ontsnappen uit het laboratorium en worden door de anderen achternagezeten. Net zoals in vorige Houellebecq-romans duiken er vaak passages op over vreugdeloze seks. Daniels vriendin pleegt zelfmoord uit angst oud te worden. Hij ontmoet een goeroe die een knappe actrice verkracht en vervolgens vermoord wordt door haar vriend. "Als iets zo belachelijk is, vraag je je af of het boek niet een inside joke is tussen een paar vrienden", aldus nog Rinaldi.

© The Independent

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234