Woensdag 29/06/2022

Koopjessite Groupon opnieuw in opspraak

null Beeld AP
Beeld AP

Wie graag kortingen raapt, is beslist al gaan rondneuzen op Groupon, de koopjeswebsite die uw dromen waar wil maken. Van een wafel met warme krieken tot een borstvergroting, er is voor elk wat wils. 'Maar het regent klachten over misleiding', zegt Test-Aankoop.

Eline Delrue

De kortingbonnensite Groupon is even omstreden als succesvol. De onderneming, die in ons land anderhalf jaar actief is, haalde zich al meermaals de woede op de hals van de medische wereld. Afgelopen zomer nog startte de Orde van Geneesheren een onderzoek naar kortingen op borstvergrotingen. Er was ook ophef over de voordeelactie voor een schaamlipcorrectie, en nu doet de verkoop van afslankpleisters het Geneesmiddelenagentschap steigeren. Reden daarvoor is dat de advertentie de indruk wekt dat het over een geneesmiddel gaat, waarvan de verkoop via een site als Groupon in ons land verboden is.

Maar niet alleen medische vakverenigingen gaan op hun achterste poten staan, ook de Grouponklanten zelf uiten vaker hun ongenoegen. Bij consumentenorganisatie Test-Aankoop regent het verzuchtingen. "Sinds de voorbije zomer kregen wij al meer dan honderd klachten binnen", vertelt woordvoerder Ivo Mechels. "En dat is nog maar het topje van de ijsberg, want veel gedupeerden ondernemen geen verdere stappen." Test-Aankoop ziet drie grote struikelblokken bij Groupon: problemen met de boekingscode, klachten over de leveringstermijn en kortingen die helemaal geen kortingen blijken te zijn. "Dat laatste is pure misleiding van de klant", vindt Mechels.

Ook bij de FOD Economie lopen de grieven vlot binnen. "Wij ontvingen dit jaar al 83 klachten. Het merendeel daarvan draait om 'oneerlijke praktijken tegenover de consument'", weet woordvoerster Chantal De Pauw. De dienst sleutelt momenteel aan een juridisch dossier tegen Groupon.

De pijnpunten zijn duidelijk: de klant gaat in op een goedkoop aanbod, maar krijgt geen waar voor zijn geld. En de deelnemende bedrijven schatten het succes van de acties verkeerd in, waardoor ze de beloofde diensten niet kunnen waarmaken.

Dat leidt tot frustraties bij klanten, getuige de misnoegde reacties op de Facebookpagina van Groupon. Chris Joostens (36) uit Sterrebeek heeft er zoetjesaan zijn buik van vol. De etentjes en uitjes via de kortingsite verliepen vlekkeloos, maar het liep mis toen hij in augustus een grill bestelde. Joostens: "We zijn nu vier maanden verder: ik heb nog altijd geen grill en ook mijn centen heb ik nog niet terug. Al tien mails heb ik hierover verstuurd, maar telkens bots ik op dezelfde dooddoener: 'Wacht nog tien werkdagen af.' De klantenservice stelt niks voor. En ze schuiven de eindverantwoordelijkheid altijd af op hun tussenpersoon, de aanbieder."

Ook Catherine Ramael (25) uit Brecht weet ondertussen hoe het voelt om Kafka tegen het lijf te lopen. Vier maanden geleden bestelde ze een boxspring met dubbele matras. Het zou een prikje zijn, maar tevergeefs. Het bed heeft ze nooit gezien, op haar geld is het nog wachten. Ramael: "Helemaal bizar werd het toen Ela International, de aanbieder, beweerde dat ze wél een bed hadden geleverd bij mij. Groupon vroeg me achteraf of ik kon bevestigen dat dat niet het geval was. Maar hoe bewijs je in godsnaam dat je iets niet ontvangen hebt?" Volgens Ramael heeft de kortingsite zijn populariteit niet meer in de hand. "Hoe succesvoller Groupon, hoe meer bedrijven erop willen intekenen. Daar zullen ook wel fraudeurs tussen zitten, vermoed ik."

Bij Groupon zelf erkennen ze de "groeipijnen", al benadrukken ze wel dat het merendeel van de ruim 1 miljoen gebruikers tevreden is. Marketingdirecteur Bram Clincke: "Wij werken samen met honderden partners. Dan kan er al eens iets mislopen. Groupon kan ook niet voor elke aanbieder garant staan. Wij zitten ergens tussen een verkoop- en communicatiekanaal. Als je iets gekocht hebt omdat je er een tv-spotje van hebt gezien, bel je toch ook niet naar vtm als je klachten hebt."

Maar er is al leergeld betaald, zegt Clincke nog. "We worden strenger in de selectie van onze partners en schroeven de kwaliteitscontrole op. Dat kan onze betrouwbaarheid alleen maar vergroten."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234