Zaterdag 31/10/2020

Kookboek ruimtbaan voor kinderboek

Na jarenlange slabakkende cijfers zit de boekenverkoop opnieuw stevig in de lift. Dit voorjaar gingen 7,4 procent meer boeken over de toonbank dan vorig jaar. Erotische bestsellers stuwen de literaire verkoop, en kinderboeken hebben de kookboeken van de troon gestoten.

"Het vorige voorjaar was heel erg slecht, maar toch. We komen terug, en dat in volle crisis", zegt Jef Maes van vakvereniging boek.be. Het komt voor hem ook onverwachts, geeft hij toe. Na jarenlange slabakkende cijfers kon hij gisteren eindelijk goed nieuws de wereld insturen: de boekenverkoop doet het uitstekend dit voorjaar, met een omzetstijging van 7,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012. In totaal gingen 6 procent meer boeken over de toonbank.

Quasi alle genres doen het goed, met uitschieters bij de strips (plus 15 procent) en de thrillers (plus 16,5 procent). De kinderboeken zijn er alvast in geslaagd om voor het eerst een grotere omzet te draaien dan de hobbyboeken, kookboeken inbegrepen. Die lijken over hun absolute hoogtepunt heen, al kan dat ook te maken hebben met het feit dat kleppers als Jeroen Meus de afgelopen maanden niets nieuws op de markt gooiden. "Bij de kinderboeken zien we toch ook een tegenreactie: steeds meer ouders vinden computerspelletjes te duur en te vluchtig, en verkiezen een waardevolle vrijetijdsbesteding voor hun kinderen, waarbij ze aan boeken denken", zegt Maes.

Ook de literaire fictie legt mooie cijfers voor, met een verkoopstijging van 14,7 procent. "Het aanbod is heel rijk dit voorjaar, en dat merk je aan de verkoop", zegt Maes. Maar ook de zogenaamde erotische golf doet de cijfers goed. In de nasleep van de succesreeks van E.L. James, die met Vijftig Tinten Grijs en co de fictie-top vier volledig voor haar rekening neemt, vindt de erotische (vrouwen)literatuur vlotjes de weg naar het grote publiek. Titels als Negentig dagen Genevieve (Lucinda Carrington) en Crossfire/Verslaafd aan jou (Sylvia Day) domineren mee de top tien.

Impulsaankopen

"De boeken boren een nieuw publiek aan, mensen die doorgaans weinig lezen. Vaak zijn het ook impulsaankopen, ze worden vooral in de supermarkt gekocht", vertelt Maes, die niet verbaasd is door het gat in de markt. "Vrouwen lezen meer dan mannen, terwijl erotische literatuur zich lange tijd eerder mannelijk geïnspireerd was. Nu vinden vrouwen voor het eerst sinds Anaïs Nin weer hun gading. Ik merk ook dat vrouwen vlot praten over dit soort boeken, en ook dat zet aan tot lezen."

Omgekeerde trend

De succesvolle boekenvoorjaar valt des te harder op, omdat zich in Nederland het omgekeerde voordoet: voor het vijfde jaar op rij kalft de verkoop er af, deze keer met een daling van 1,4 procent. "Nederland heeft te lang boven zijn stand geleefd", denkt uitgever André Van Halewyck. "Zo ligt het aantal boekenwinkels per inwoners er fors hoger dan hier, en daarop worden ze nu afgerekend. Het crisisgevoel is er ook veel sterker." Maes knikt. "Hoe meer er wordt gespaard in Nederland, hoe minder boeken er worden verkocht. De Belgen zijn toch meer bourgondisch, en boeken lijken daarbij te horen."

Maar of de gunstige cijfers duiden op een ware trendbreuk? Maes is hoopvol, maar hoedt zich voor krasse uitspraken. "We denken dat ook het slechte weer van de voorbije maanden mee meespeelde", zegt Maes. "Dat merken we aan de onlineverkoop, die met bijna een derde is gestegen. Mensen zaten knus thuis, dan is de stap wellicht kleiner. Ze kwamen ook niet toe aan andere hobby's, zoals tuinieren of fietsen."

Bovendien, merkt Maes nog op, doet slimme marketing wonderen. Campagnes als de Literaire Lente, Prima Verba en de radiospots van Grimbergen voor spannende boeken werpen duidelijk hun vruchten af.

De best verkopende titels van de best verkopende genres

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234