Zondag 28/11/2021

Koninklijk Filmarchief bedankt 'ambassadrice' Catherine Deneuve met retrospectieve

Deneuve deed ooit oproep aan Belgische regering om het Koninklijk Filmarchief te redden van de ondergang en wordt daarvoor nu in de bloemetjes gezet

'Ik ben niet koel, ik ben gereserveerd'

In mei 2001 maakte de Franse steractrice Catherine Deneuve als goodwill-ambassadrice van de Unesco 'voor de bescherming van het wereldfilmerfgoed' zich zorgen over de onzekere toekomst van het Koninklijk Filmarchief van België. Begin 2002 kwam Deneuve zelf naar Brussel om er de depots van het archief te bezoeken en er zich van te vergewissen dat er van politieke zijde aan een oplossing gewerkt werd. Deze maand huldigt het Filmarchief haar met een retrospectieve. Zelf zal Deneuve op zondag 6 februari aanwezig zijn tijdens de vertoning van Buñuels klassieker Belle de Jour.

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Van actrice Catherine Deneuve (°1943) wordt vaak beweerd dat ze een koele, afstandelijke uitstraling heeft. Van zichzelf zegt ze liever: "Ik ben niet koel, ik ben gereserveerd." Maar haar bezoek, medio maart 2002, aan een van de filmdepots van het Koninklijk Filmarchief van België bezorgde het personeel toch erg warme gevoelens. Een jaar eerder was er, tijdens de een of andere begrotingsronde van het kernkabinet, een nogal vreemde beslissing genomen. De werkingsmiddelen van het Filmarchief werden uit het budget voor Wetenschapsbeleid geschrapt en moesten voortaan door de Nationale Loterij uitbetaald worden. Die overheveling, die ook nog eens gepaard ging met een stroeve uitbetalingsprocedure, bracht het Koninklijk Filmarchief in liquiditeitsproblemen. Het gevolg was dat conservator Gabrielle Claes zich genoodzaakt zag aan de alarmbel te trekken.

De reacties waren massaal en hartverwarmend. Regisseur Martin Scorsese stuurde bijvoorbeeld een persoonlijke brief om zijn steun te betuigen en de Belgische regering op te roepen maatregelen te nemen, zodat het Filmarchief met "een van de beste collecties van deze planeet niet alleen kan overleven, maar ook kan bloeien". Tijdens het Filmfestival van Cannes in mei 2001 werden er nog meer steunbetuigingen aan het adres van het internationaal gerenommeerde Filmarchief geformuleerd, onder meer door Bernardo Bertolucci, Emir Kusturica, Bertrand Tavernier én Catherine Deneuve. Die deed dat niet zomaar, want de Franse steractrice was in 1994 door de Unesco aangesteld tot goodwillambassadrice 'voor de bescherming van het wereldfilmerfgoed'.

Met haar persoonlijke tussenkomst wilde Deneuve de Belgische regering duidelijk maken dat men zich ook in het buitenland de nodige zorgen maakte over de manier waarop hier met zo'n prestigieuze cultuurinstelling werd omgesprongen. In juni 2001 besliste de ministerraad om niet alleen de werkingsmiddelen van het Filmarchief en -museum opnieuw in de begroting in te schrijven, maar ze ook te verhogen. Conservator Gabrielle Claes kon even (een beetje) opgelucht ademhalen.

Tijdens het bezoek van Catherine Deneuve aan het filmdepot in Elsene wilde het Koninklijk Filmarchief vooral beklemtonen dat het zich niet alleen om beroemde speelfilms of klassiekers van de zevende kunst bekommert. Daarom werden er op de montagetafels enkele oude documentairefilmpjes klaar gezet. Het gerestaureerde tijdsdocument IJsfeesten in Temse uit 1934 bijvoorbeeld, waarin je de plaatselijke bevolking kon zien schaatsen én frieten bakken op de stevig dichtgevroren Schelde van weleer. Een ander tijdsdocument was wel heel speciaal voor de Franse gaste uitgekozen. Het betrof zo'n typisch actualiteitsfilmpje, compleet met de toen gebruikelijke, plechtige en gezwollen commentaarstem, waarin een trein het Zuidstation binnenrijdt met aan boord niemand minder dan... Catherine Deneuve. Zij kwam in 1964 in het gezelschap van regisseur Jacques Demy haar film Les parapluies de Cherbourg zelf in Brussel presenteren. De actrice vond het allemaal "très mignon".

Om Catherine Deneuve nogmaals te bedanken voor haar tussenkomst organiseert het Koninklijk Filmarchief tijdens de maand februari een retrospectieve met 'twintig van haar mooiste rollen', zoals onder meer in Le dernier métro van François Truffaut, in Dancer in the Dark van Lars von Trier, in Indochine van Régis Wargnier, in Hustle van Robert Aldrich, in The Hunger van Tony Scott, in Un Flic van Jean-Pierre Melville en in Repulsion van Roman Polanski.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234