Maandag 22/07/2019

Koning van de montage

Gerenommeerd in de internationale kunstwereld, maar onbekend bij het grote Belgische publiek. Wat maakt het werk van Stan Douglas (54), straks te zien in Wiels en deSingel, zo bijzonder dat de Canadees zowel Luc Tuymans als Johan Simons tot zijn fans mag rekenen?

Luc Tuymans maakt niet over om het even wie een promofilmpje. Maar voor Stan Douglas maakte de kunstenaar graag een uitzondering. Op de site van deSingel, waar eind deze maand Douglas' theater-/filmproductie Helen Lawrence te zien is, steekt Tuymans de loftrompet over de Canadese audiovisuele kunstenaar. Hij noemt hem een vriend, maar ook iemand die hij bewondert om "zijn extreme integriteit".

Helen Lawrence vindt hij dan weer "zeer verrassend" en "een uitzonderlijke ervaring".

Dat het stuk theater met 3D-film mixt heeft daar zeker iets mee te maken. Het publiek kijkt tegelijk naar de acteurs op scène en een zwart-witfilm. Setting is het Vancouver van 1948, tijdens de naweeën van WO II, een wereld van corrupte flikken en gangsters. Het stuk combineert Douglas' fascinatie voor geschiedenis, het film noir-genre, momenten waarop de maatschappij verandert en de verloren onschuld van de 20ste eeuw. Maar het stuk kan evengoed dienen als een metafoor van de donkere tijden waarin we leven.

Multitalent

De naam Stan Douglas mag bij het grote Belgische publiek dan niet zo bekend zijn, in de internationale kunstwereld geldt hij als een zwaargewicht. Zijn werk was onder meer al te zien op Documenta en de Biënnale van Venetië. Volgens Wiels-directeur Dirk Snauwaert, die vanaf dit weekend een grote expo aan Douglas wijdt, is hij een van de belangrijkste audiovisuele kunstenaars van deze tijd. Hij fotografeert, maakt film- en video-installaties, en nu dus ook theater.

Johan Simons, nu artistiek leider van NTGent, prees Douglas vorig jaar tijdens een interview in München nog om zijn multitalent. "Hij is niet alleen een heel goede fotograaf, hij is ook een verdomd goede regisseur."

Hoe het dan komt dat Douglas bij veel Belgen nog geen belletje doet rinkelen? Wellicht heeft het te maken met het feit dat de expo in het Brusselse Wiels zijn eerste grote tentoonstelling in 15 jaar is in ons land. Douglas prijkte nochtans al lang op Snauwaerts wenslijstje, net omdat hij zo'n vernieuwer is. "Interessant is bijvoorbeeld hoe hij populaire media met avant-garde mixt, zoals popmuziek met experimentele film.

"Of neem de fotoreportage Disco Angola (2012). Daar linkt hij twee zaken die je uit jezelf nooit zou linken, namelijk discomuziek en de Angolese burgeroorlog." Douglas staat bekend om zijn interesse in emancipatiebewegingen en culturele fenomenen, zegt Snauwaert. "Hij heeft vanuit een raciaal-emancipatorische drive de interessesferen in de kunstscène verlegt."

Technisch aspect

Maar de vernieuwing in het werk van Douglas zit hem ook in het technische aspect. Dat blijkt ook uit zijn nieuwe video-installatie The Secret Agent, die in het Wiels in première gaat - een film die zich op maar liefst zes schermen afspeelt. Douglas speelt met het thema van massamedia, en het genereren en manipuleren van betekenis, onder meer door te experimenteren met nieuwe vormen van montage en fragmentatie.

Volgens Snauwaert is het resultaat "zo complex dat je de montage in je hoofd voelt gebeuren. Douglas moet naar mijn inziens wat dat betreft niet onderdoen voor grootmeesters als Alfred Hitchcock."

De expo Stan Douglas: Interregnum loopt van 9/10 t.e.m. 10/1/2016 in het Wiels in Vorst, www.wiels.org. De productie Helen Lawrence van Stan Douglas en Canadian Stage speelt op 29/10 en 31/10 in deSingel Vin Antwerpen, www.desingel.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden