Woensdag 12/05/2021

Expo

Koning van de controverse Damien Hirst gaat kopje onder

Damien Hirst voor één van zijn werken Beeld EPA
Damien Hirst voor één van zijn werkenBeeld EPA

Sinds de beurscrash van 2008 bleef het redelijk stil rond de Britse kunstenaar Damien Hirst. Zijn carrière leed naar verluidt onder de financiële crisis, waar ook de kunstmarkt niet aan ontsnapte. Met Treasures from the Wreck of the Unbelievable, zijn eerste tentoonstelling in tien jaar, hoopt hij die weer uit het slop te halen.

Miljoenen zijn erin geïnvesteerd, in die nieuwe tentoonstelling. Geld vindt Hirst in de regel wel. Onder de populairste kunstenaars is hij dan ook de opvallendste, de meest exuberante. Platina, diamanten, de meest uiteenlopende opgezette dieren, en schedels, drugs & rock-'n'-roll: wie een Hirst koopt krijgt meestal waar voor zijn geld. Of dat van hem een megalomane estheet of een criticus van het grote geld maakt, is voer voor discussie. Mogelijk is het een combinatie van beide.

In de hal van het Palazzo Grassi in Venetië staat sinds deze week een verzameling artefacten opgesteld, onder de naam Treasures from the Wreck of the Unbelievable. Het is alsof je in een geschiedkundig museum rondloopt, maar wie nader kijkt, ziet dat de farao-achtige verschijning in de hal een ringetje door zijn tepel draagt en treffende gelijkenissen vertoont met popicoon Pharrell Williams. De Babylonische prinses om de hoek kan dan weer elk moment haar mond openen en 'I fink u freeky and I like you a lot' krijsen. Ja, dat nummer van de Zuid-Afrikaanse freakshow Die Antwoord.

Babylonische prinses aka Yolandi Visser van Die Antwoord Beeld Photo News
Babylonische prinses aka Yolandi Visser van Die AntwoordBeeld Photo News

"Het gaat allemaal om wat je wil geloven", zegt Hirst. Dubbelzinnigheid is een sleutelwoord in al zijn werken. Dat idee wordt deze keer op de spits gedreven: de beelden zijn stuk voor stuk symbolen uit de hedendaagse popcultuur, maar ze zien eruit alsof ze werden opgedoken vanonder een dubbele bodem in de kunstgeschiedenis. De kunstenaar maakte van elk werk drie versies: het museumstuk, de verweerde versie van het object (het koraal) en het gerestaureerde werk (de schat).

Aan het bizarre brein van Hirst ontsproot ook de volgende parabel: Ergens tussen het einde van de eerste en het begin van de tweede eeuw, zinkt The Unbelievable, het schip van een ex-slaaf die na zijn vrijlating ongelooflijke rijkdom wist te verzamelen. Aan boord bevond zich zijn gigantische kunstverzameling, die in 2008 wordt ontdekt voor de kust van Zimbabwe. De duikers vinden meer dan honderd beelden, bedekt met koraal en halfedelsteen. Gouden apen, eenhoorns en schildpadden lagen er verzonken, naast een sculptuur die verdacht veel lijkt op Kate Moss en een bronzen Mickey Mouse.

Eén van de 'Treasures' Beeld Photo News
Eén van de 'Treasures'Beeld Photo News

Om het helemaal af te maken, filmde Damien Hirst duikers voor de kust van Zimbabwe, terwijl ze de fake artefacten opvisten.

Wanneer Hirst over zijn nieuwe werk praat, klinkt hij even serieus als ironisch. “Geloof is geen synoniem voor religie", zegt Hirst. "Geloof is vandaag levensnoodzakelijk. Als kunstenaar gaat alles wat je doet over de wereld waarin je leeft. Maar nu die wereld wordt bestuurd door leugenaars, is het helaas makkelijker om te geloven in het verleden dan in een toekomst."

De tentoonstelling doet haar deuren open voor het publiek op 9 april in het Palazzo Grassi in Venetië. palazzograssi.it

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234