Donderdag 22/08/2019

Voedsel

Konijnen zijn te schattig om nog op te eten

Beeld BELGAIMAGE

De consumptie van konijn is in ons land naar een absoluut dieptepunt gezakt. Belgen eten nog slechts tweemaal per jaar een mager stukje konijnenvlees. Vooral jonge gezinnen haken massaal af. "Een konijn is eerst en vooral een schattig huisdier geworden."

Nog tot 7 februari is het Week van het Konijn. Daarmee wil het Vlaams centrum voor agro- en visserijmarketing (VLAM) de consument aanporren om eens vaker rund, varken of kip te vervangen door konijn. Op de radio lopen spotjes en in kookprogramma's op televisie, zoals Dagelijkse kost, komt konijn aan bod.

Met nieuwe, makkelijke en moderne recepten hoopt het VLAM vooral de jongere gezinnen aan te zetten om opnieuw voor konijn te kiezen. "Bovendien is het vaak niet geweten dat konijn een magere en veelzijdige vleessoort is, rijk aan omega 3-vetzuren", luidt het.

En die campagne blijkt hard nodig, want jaar na jaar gaat de verkoop van konijnenvlees achteruit. Binnen het algemeen verbruik van vlees neemt konijn nog amper 1 procent in. Terwijl de consumptie van alle vlees in 2016 daalde met 5 procent, deed konijn het met een verlies van 16 procent nog veel slechter.

"Vandaag eten Belgen geen 250 gram konijnenvlees per jaar meer", moet het VLAM vaststellen. "Terwijl dat tien jaar geleden nog meer dan het dubbele was. Ook het aantal kopers is gehalveerd. Meer dan 80 procent van het konijnenvlees wordt gekocht door 50-plussers. Jonge gezinnen en alleenstaanden laten konijn al helemaal links liggen. In 2016 kochten nog slechts 18 op 100 Belgische gezinnen ten minste eenmaal per jaar konijnenvlees. Ook de besteding loopt achteruit. De Belg geeft nog amper 2,2 euro per jaar uit aan konijn."

Hond, kat, goudvis

Volgens Luc Buyens van de Vlaamse Bedrijfspluimvee- en Konijnenhouders vzw zijn konijnen vandaag eerst en vooral schattige en aaibare huisdieren, die je net als je hond, kat of goudvis niet opeet. "Vroeger had elke boerderij wel een konijnenhok", zegt Buyens. "Ook de werkende bevolking kweekte een paar konijnen om vet te mesten. Maar dat is voorbij. Zeker bij gezinnen met jonge kinderen is konijnenvlees taboe. Zij maken absoluut geen onderscheid meer tussen de speelkameraad die in de huiskamer rondhuppelt en het dier dat voor zijn vlees wordt gekweekt. Die veranderde perceptie weegt enorm op het verbruik."

"Bovendien heeft konijnenvlees zijn imago niet mee en wordt het nog al te vaak beschouwd als een oubollig wintergerecht dat je vooral in een feestzaal of met eindejaar eet. Na Pasen komt dus meestal geen konijn meer op ons bord."

De gedaalde populariteit van konijn op ons dagelijks menu heeft ook haar weerslag op de sector. "Konijnen kweken op professionele basis of als bijberoep is op sterven na dood", vervolgt Buyens. "Dertig jaar geleden waren er in België nog een 100-tal kwekers. Vandaag zijn er dat met moeite nog 25. En bij de meeste is er ook geen opvolging."

Diervriendelijk

Wie toch niet vies is van een mals stukje konijnenvlees - al dan niet met pruimen - kiest het best voor parkkonijn. Hun vlees komt van konijnen die in een meer diervriendelijke huisvesting gehouden werden. Ondertussen hebben de meeste warenhuizen zich ertoe verbonden om enkel nog parkkonijn te verkopen. Ook de Boerenbond is voorstander.

Maar volgens GAIA is nog niet elke fokker ondertussen overgeschakeld op het nieuwe, diervriendelijke systeem. "Batterijkippen kent iedereen, maar weinig mensen weten dat er ook batterijkonijnen bestaan", zegt de dierenrechtenvereniging. "In België worden nochtans elk jaar 500.000 konijnen in krappe batterijkooien gekweekt voor hun vlees. Batterijkonijnen zijn bijzonder vatbaar voor dodelijke ziektes en epidemieën. Meer dan 25 procent haalt het slachthuis niet. Wij blijven dus ijveren voor een volledig verbod op het kweken van konijnen in batterijkooien."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden