Woensdag 13/11/2019

internet

Komt er een belasting op hyperlinks?

Beeld REUTERS

Een belasting op hyperlinks? Een uploadfilter op YouTube die uw video's tegenhoudt? Nieuwe Europese regelgeving kan ons internet drastisch gaan veranderen.

Europese regelgeving klinkt suf, maar zorgt er wel voor u dat als abonnee van Netflix of Spotify binnenkort in de hele EU kunt genieten van hetzelfde aanbod en dat mobiel internetten in het buitenland een stuk goedkoper wordt. Wie wil weten wat er over een paar jaar aankomt, moet naar de huidige voorstellen kijken.

Momenteel wordt er in Europa druk onderhandeld over twee nieuwe controversiële auteursrechtwetten. De eerste wordt door tegenstanders graag de 'linktaks' genoemd, wat wel lekker bekt, maar niet helemaal klopt.

Het idee is dat partijen die winst maken dankzij het werk van anderen, hierop belast worden. Denk hierbij vooral aan Facebook en Google. Want het probleem is bekend. Oude media hebben de laatste jaren hun advertentie-inkomsten voor een deel zien verdampen. Met lede ogen zien zij aan dat partijen als Facebook en Google ervandoor gaan met de advertentie-euro's. De restjes worden verdeeld onder de uitgevers, terwijl juist zij veel tijd en geld besteden aan het maken van artikelen die deels ook op Facebook en Google verschijnen, zonder dat die daar enige moeite voor hoeven te doen.

Aan die praktijk wil Europa dus een einde maken via Artikel 11: dat voorziet in een verbod op de paar regels tekst die bijvoorbeeld Google laat zien bij een zoekopdracht. Een woordvoerder van de Europese Commissie verwoordt het zo: "Het gaat om een balans tussen enerzijds een betere toegang tot content en aan de andere kant eerlijke vergoedingen voor de inspanningen van uitgevers."

Klinkt logisch? Niet iedereen vindt een strenger auteursrecht in tijden van nepnieuws verstandig. Volgens sommige europarlementariërs is het nu belangrijker dan ooit dat informatie zonder extra belemmeringen kan worden gedeeld.

Opvallend genoeg vinden tegenstanders nu ook 'oude bomen' als de Spaanse krant El País aan hun zijde. De krant wijst er fijntjes op dat de maatregelen in Duitsland uit 2013 waarbij Google werd verplicht te betalen voor het doorlinken een averechts effect hadden. Google stopte met het linken naar nieuwsbronnen, waarna het verkeer naar Duitse nieuwssites stokte.

Ook in Spanje was het geen succes. El País zegt in het digitale tijdperk juist mogelijkheden te zien om meer mensen te bereiken.

Volgens het tweede voorstel - Artikel 13 - moeten bedrijven als YouTube, Soundcloud of Facebook samen met de rechthebbenden (lees: de muziekindustrie) maatregelen nemen die het uploaden van filmpjes of muziek waarop auteursrechten berust tegenhouden. Zo'n uploadfilter lijkt prima? Ehm, nee, zegt Rejo Zenger van Bits of Freedom, de organisatie die opkomt voor internetvrijheid. Zenger is bang dat de context wegvalt waarin bepaalde beelden zijn gemaakt.

"Denk aan parodieën. Ook die zullen de automatische filtersystemen tegenhouden omdat ze niet als zodanig worden herkend." Om problemen te voorkomen, zullen YouTube en consorten aan de veilige kant gaan zitten, vreest Zenger. Het gevolg: er wordt meer tegengehouden dan wenselijk.

Open brieven

Burgerrechtenorganisaties, academici en een groot aantal technologiebedrijven (waaronder Apple, Google, Facebook en Microsoft) hebben inmiddels open brieven gestuurd waarin ze ageren tegen de voorstellen.

Artikel 11 en 13 - inclusief mogelijke wijzigingen - worden in verschillende vakcommissies van de lidstaten en van het Europees Parlement besproken, waarna het parlement vermoedelijk voor het eind van dit jaar over de eindtekst zal stemmen. Daaruit volgt dan een richtlijn die uiteindelijk vertaald moet worden naar nationale wetgeving. De komende jaren kunt u uw parodieën dus nog wel even uploaden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234