Woensdag 08/02/2023

Komt de productie van elektrische wagens in het gedrang?

null Beeld DM
Beeld DM
Redactie

In 2030 zal het aandeel elektrische wagens 40% van de wereldwijde totale autoverkoop bedragen. Dat komt (afhankelijk van de bron) neer op zo’n 25 tot 40 miljoen wagens per jaar.

Om al deze wagens aan te drijven, zullen er veel batterijen nodig zijn. Onderzoeksbureau Bernstein schat dat de vraag tegen 2030 zal verzesvoudigen tot 2,7 terawattuur (tWh) totale batterijcapaciteit. De prijzen van de metalen die nodig zijn om batterijen te produceren schieten ook de hoogte in, waardoor de productiekosten voor die batterijen voor het eerst in tien jaar zullen stijgen.

null Beeld
null Beeld

In het middelpunt van de productieketen, de verwerking van de metalen, ligt een bijna-monopolie van China. Chinese bedrijven verwerken wereldwijd bijna 70% van het lithium, 84% van het nikkel en 85% van het kobalt. Deze verwerking gebeurt vaak met behulp van vervuilende energiebronnen op basis van steenkool.

Dat laatste is slecht nieuws voor Europese autoproducenten. De EU kan immers extra importheffingen opleggen voor producten die op een milieu-onvriendelijke manier zijn gefabriceerd.

null Beeld DM
Beeld DM

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234