Maandag 18/10/2021

Kom op tegen Kanker driedimensionaal

Met een gek 3D-brilletje op de neus volgden VRT-baas Bert De Graeve, KBC-directeur Piet Jaspaert en voorzitter Vic Anciaux van de Vlaamse Liga tegen Kanker gisteren de presentatie van de zesde Kom op tegen Kanker-campagne. Die solidariteitsactie wordt op vrijdag 26 februari officieel op gang getrokken tijdens een speciale meer dan twee uur durende aflevering van het TV 1-programma De Nieuwe Droomfabriek. Het is tegelijk ook het startschot voor de 3D-week, die de VRT ten voordele van Kom op tegen Kanker organiseert, met onder meer een driedimensionale minisoap van Thuis.

Tien jaar geleden klopten Kathy Lindekens en de toenmalige Kredietbank bij de ook al toenmalige BRT aan om een nieuwe grote solidariteitsactie op touw te zetten. Zo is toen Kom op tegen Kanker ontstaan. Intussen is de Kredietbank opgegaan in het grotere KBC, de BRT achtereenvolgens BRTN en VRT geworden en is Kom op tegen Kanker een onderdeel geworden van de Vlaamse Liga tegen Kanker. Maar ondanks de nieuwe constellaties blijft het engagement van de partners voor de solidariteitsactie bijzonder groot.

"Men kan vanzelfsprekend betreuren dat in onze welvaartsstaat nog dergelijke solidariteitsacties nodig zijn", stelt VRT-gedelegeerd bestuurder Bert De Graeve. "Maar anderzijds schenkt het ons de mogelijkheid om in deze hectische tijd de solidariteitsgedachte aan te scherpen. En daarin heeft de publieke omroep zeker een rol te spelen. De VRT, TV 1 en Radio 2 in het bijzonder, zal dan ook voluit gaan om van de campagne een succes te maken, en zo een bijdrage te leveren daar waar de overheid tekortschiet."

De zesde actie Kom op tegen Kanker is voor het eerst een onderdeel van de Vlaamse Liga tegen Kanker. Maar volgens directeur Leo Leys blijven de grote lijnen behouden. Dat betekent enerzijds een solidariteitscampagne, waarbij geld ingezameld wordt voor steun aan kankerpatiënten en hun omgeving. Kom op tegen Kanker legt niet zozeer de nadruk op de medische kant, maar op alles wat met de levenskwaliteit van de patiënten en hun omgeving te maken heeft. De projecten situeren zich dan ook in domeinen als de psychosociale steun aan kinderkankercentra, de palliatieve hulpverlening en de dienstverlening aan patiënten en hun omgeving.

De vorige editie 1996-1997 bracht 207,7 miljoen frank (5,148 miljoen euro) op en is daarmee recordhouder voor een tv-actie in Vlaanderen. Intussen is het volledige bedrag uitgegeven aan allerlei projecten. De portemonnee is leeg en daar moet de nieuwe solidariteitscampagne verandering in brengen. De campagne wordt gelanceerd tijdens de startshow De nieuwe Droomfabriek komt op tegen kanker op 26 februari. Tijdens de rechtstreekse uitzending van ruim twee uur zal er voortdurend heen en weer geschakeld worden tussen het Amerikaans Theater en de zetel van de KBC aan de Havenlaan. In het decor van De Nieuwe Droomfabriek ontvangen Johan Terryn en Tine Van den Brande onder meer Martine Tanghe, de ambassadrice van de actie. Zij zal vijf dromen voorstellen die ze de avond zelf gerealiseerd wil zien. Intussen houden Marcel Vanthilt en An Swartenbroekx in de gebouwen van de KBC de gigantische telefooncentrale in de gaten, waar meer dan 200 vrijwilligers klaar zitten om de oproepen te beantwoorden van kijkers die op een of andere manier aan de actie wensen deel te nemen.

De speciale Droomfabriek is tegelijk het officiële startschot voor de 3D-week. Mensen kunnen al vanaf vandaag in de krantenwinkels ten voordele van de actie een speciaal 3D-brilletje kopen (voor 121 frank of 3 euro). Daarmee kunnen zij tijdens de week van 26 februari tot en met 4 maart een dertigtal programmaonderdelen op TV 1, Canvas en KETNET in drie dimensies volgen. Zo komt er onder meer een gelegenheids-minisoap van Thuis in 3D. Ook wordt er een 3D-videoclip gemaakt van een speciaal herwerkt nummer van Bob Savenberg, gezongen door Gunther Neefs. Ook deeltjes van Blokken, Afrit Negen, Jan Publiek, Alle Maten, Man bijt hond, L!nk en Wijlen de Week worden in 3D opgenomen. Daarnaast zijn er een aantal bestaande 3D-programma's, waaronder enkele natuurfilms.

Samen met de startshow op 26 februari start ook het preventiegedeelte van de campagne. Kom op tegen Kanker heeft de samenwerking verkregen van een twintigtal organisaties (waaronder Kind en Gezin), die samen een gecoördineerde actie tegen het roken organiseren. De preventiecampagne van Kom op tegen Kanker zal zich echter specifiek richten op de negatieve invloeden van roken in aanwezigheid van kinderen. Volgens directeur Leo Leys zijn de gevolgen van passief roken bij kinderen nefast. Zo blijken de longen zich bij dergelijke kinderen veel trager te ontwikkelen. Via een nieuwe invalshoek wil men rokers motiveren om te stoppen met roken. "Als grote mensen roken, roken kinderen mee. Hou meer van kinderen, hou op met roken", zo luidt de boodschap. De 6de Kom op tegen Kanker wordt afgesloten op zaterdag 23 oktober met een slotshow op TV 1. (LB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234