Zaterdag 19/06/2021

Koffiebar, crèche, spa of fitnesszaal aan boord: wordt dit het vliegtuig van de toekomst?

Een fitnesszaal aan boord van het vliegtuig? Airbus experimenteert met verschillende modules of kamers. Beeld Airbus
Een fitnesszaal aan boord van het vliegtuig? Airbus experimenteert met verschillende modules of kamers.Beeld Airbus

Rijtjes stoelen, een smal gangpad, nauwelijks beenruimte, middelmatige maaltijden, een duur vliegtuigticket, een niet erg welriekende passagier. Enkele uurtjes vliegen, het is niet onmiddellijk onze favoriete bezigheid. Airbus begrijpt de ongemakken van reizigers en komt met een ultramodern concept op de proppen: Transpose, vliegtuigcabines die omgebouwd kunnen worden tot werkruimte, fitnesszaal, spa, crèche of koffiebar.

Een modulair vliegtuig noemt Airbus het zelf. En die term dekt inderdaad de lading. De vliegtuigbouwer wil haar grote passagiersvliegtuigen naar believen kunnen samenstellen en mikt op een interieur dat dus voortdurend kan veranderen. "In een vingerknip", zegt het zelf. En dat betekent in slechts een half uurtje tijd.

Het bedrijf baseert zich daarvoor op hoe vrachttoestellen gelost worden: machinaal, module per module. In plaats van goederen, wil Airbus nu hetzelfde met verschillende compartimenten of kamers, afhankelijk van wat de klanten wensen.

Jason Chua, projectmanager bij Airbus en aan het hoofd van Transpose, verwoordt het als volgt: "Passagiers moeten in staat zijn vrij door het vliegtuig te kunnen bewegen, zoals op een cruiseschip. Daar kunnen ze ook eens naar de bar of een winkeltje of hun eigen (slaap)cabine. Het is niet langer oké dat mensen in hun stoeltje blijven zitten. Wie door een vliegtuig wandelt, kan van het restaurant - dat evengoed een restaurant op de begane grond kan zijn - naar de fitnesszaal of wellness. We willen dat reizigers zich meer thuis voelen in de lucht." (lees hieronder verder)

null Beeld Airbus
Beeld Airbus
null Beeld Airbus
Beeld Airbus

Hindernissen

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar Airbus gelooft dat het eerste vliegtuig binnen een paar jaar de lucht in kan. Nochthans zijn er nog wel wat hindernissen. Want wat met de capaciteit en de prijs per stoeltje of passagier? En dan zijn er nog de strenge regels waaraan vliegtuigen moeten voldoen. Wie wil innoveren in de luchtvaart, moet vaak jaren geduld oefenen omdat veiligheid en certificering primeert. Het FAA of het Bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten heeft z'n licht voorlopig nog niet laten schijnen over het project.

Airbus heeft in ieder geval veel ervaring met het bouwen van vliegtuigen en kan terugkijken op een toestel dat al in 1960 door Boeing werd ontworpen: de 727, met 'quick change'-optie, had toen zeteltjes die op een verplaatsbare ondergrond werden gezet.

null Beeld Airbus
Beeld Airbus
null Beeld Airbus
Beeld Airbus
null Beeld Airbus
Beeld Airbus
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234