Dinsdag 17/05/2022

Billenaffiche

Koers promoten met blote billen: hoe de tijd in Harelbeke bleef stilstaan

De gecontesteerde affiche van de E3 Harelbeke 2015. Beeld Xavier Coppens
De gecontesteerde affiche van de E3 Harelbeke 2015.Beeld Xavier Coppens

Promotie van aanranding of 'leutige' stunt? Vandaag beslist de organisatie van de E3-Prijs in Harelbeke of de billenaffiche wordt afgevoerd. "Als wij echt seksisten waren, hadden we voor een string gekozen."

Sofie Vanlommel

Opeens was er die hand op haar kont. Het was niet de eerste keer dat een man Marijn de Vries ongevraagd in de billen kneep. Op café, in de disco, tot daar aan toe. Maar op de fiets, terwijl ze aan het trainen was? De Vries, voormalig journalist en sinds twee jaar professioneel wielrenster, wist niet hoe te reageren. "Ik stond perplex."

Elke vrouw die wel eens op de fiets kruipt, kan het beamen: het roepen, fluiten, achtervolgen. Een beetje bloot been werkt daarbij als een rode lap op een stier. Draagt de vrouw op de fiets ook nog een strak lycrapak, dan weet de mannelijke weggebruiker niet meer waar hij het heeft. Elk verkeerslicht wordt de startlijn van een potentiële race, de gekromde rug die snelle fietsers typeert een uitnodiging om wiebelende billen aan te raken.

Bloemenmeisje Annelien Coorevits liet vorig jaar verstaan dat 'billenknijper' Peter sagan, winnaar van de E3-Prijs, het bij haar niet moet proberen. Beeld Tim De Waele
Bloemenmeisje Annelien Coorevits liet vorig jaar verstaan dat 'billenknijper' Peter sagan, winnaar van de E3-Prijs, het bij haar niet moet proberen.Beeld Tim De Waele

De Vries kan wel tegen een stootje. "In de wielerwereld zijn we allemaal haantjes, de vrouwen ook. Iedereen wil de beste, de sterkste, de snelste zijn." Maar de keuze voor de affiche van de organisatoren van de E3 Harelbeke kan ze niet begrijpen. "Als ik het goed heb, staat iemand in de billen knijpen voor aanranding. Hoe haal je het in je hoofd om op die manier het wielrennen te promoten?"

Nu zijn ze in Harelbeke niet aan hun proefstuk toe. Halfblote vrouwen zijn zowat het handelsmerk geworden, een gimmick in de strijd om de aandacht met concurrent Gent-Wevelgem. Een beetje bloot en de commotie die dat oplevert, noemen zij een schot in de roos. "Het is een ludieke boodschap die enkel de wielerliefhebbers begrijpen", zegt woordvoerder Jacques Coussens.

In 2013 maakte spurter Peter Sagan bij de E3-Prijs aanstalten om de billen van een bloemenmeisje aan te raken. Een week later, bij de Ronde van Vlaanderen, sloeg hij echt toe. Enkel in Harelbeke lijken ze niet te begrijpen dat dit minstens vrouwonvriendelijk is.

Coussens: "Wij hebben allemaal een vrouw die we respecteren. Als wij echt seksisten waren, hadden we voor een meisje in een string gekozen." Trouwens, zegt hij, "in de tijd waarin wij leven is er overal bloot. Cath Luyten loopt al weken naakt rond in de media."

Zeven klachten

De Internationale Wielrenunie (UCI) vond het minder lollig en eiste prompt dat haar logo van de affiche werd geschrapt. De onderhandelingen met het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen lopen. Zeven klachten zijn geregistreerd. De organisatie van de E3 Harelbeke beslist vanavond of de affiche blijft.

Onschuldige vetzakkerij van een bende gestampte boeren? Of een symptoom van een seksistisch wereldje, waar vrouwen verplicht worden mannen te zoenen, kortgerokt met bloemenruikers zwaaien of de longen uit het lijf supporteren (om daarna de vuile was te doen). Wanneer de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen haar laatste minuten ingaat, kiest Sporza liever voor beelden van het peddelende mannenpeloton, op hetzelfde parcours, 80 kilometer achterop. Enkel Marianne Vos, dertien keer wereldkampioen en twee keer olympisch goud, krijgt een plekje op de voorpagina.

Claudine, de vrouw van Eddy Merckx, maakte reclame voor Ariel. De vuile was is blijkbaar het lot van de rennersvrouw. Beeld rv
Claudine, de vrouw van Eddy Merckx, maakte reclame voor Ariel. De vuile was is blijkbaar het lot van de rennersvrouw.Beeld rv

Vrouwen zijn nochtans goed vertegenwoordigd in de wielersport. Ze nemen 44 procent van de 'ondersteunende functies' op zich, zoals de kantine uitbaten. Enkel in het zwemmen en in de gymnastiek zijn dat er meer. Net daarom is de kloof met de taken die er toe doen, zo opvallend. Enkel in het voetbal zitten er minder vrouwen in het bestuur of in sporttechnische functies.

Vrouwen werken niet alleen (in de marge van) de wielersport, ze kruipen ook steeds vaker op de fiets. Wielrennen is onder vrouwen de snelst groeiende sport. In 30 jaar tijd is de populariteit meer dan verviervoudigd. Werd in de jaren zestig fietsen voor vrouwen nog afgeraden door dokters en pastoors (het zadel, de stang), dan bereiken zij vandaag en masse de top van de Mont Ventoux.

Dat maakt het beeld dat vanuit Harelbeke de wereld ingestuurd wordt, zo stuitend, vindt sportsocioloog Bart Vanreusel (KU Leuven), gespecialiseerd in gender. "Sport is in het algemeen een mannenbastion en het wielerwereldje erg conservatief en nostalgisch. De wielerwereld, zo besmet door dopingverhalen, heeft net nood aan een jong en fris imago. De sport wordt bovendien zwaar gesubsidieerd en speelt zich ook nog eens af op de openbare weg."

In Harelbeke is de tijd honderd jaar stil blijven staan, vindt wielrenster Marijn de Vries. Zij vindt dat er net zoveel verbeterd is, en krijgt van haar mannelijke collega's naar eigen zeggen veel respect. "Voor mij mogen die bloemenmeisjes op het podium blijven staan, dat hoort bij het toneel. Maar dan mag er ook een keer een mister de ruikers komen uitdelen."

De onaangename ervaring van de kneep in de billen bleef overigens beperkt tot één keer. "Tegenwoordig rij ik ze zelf allemaal voorbij."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234