Dinsdag 18/06/2019

Knutselen met zevende kunst

Een sculptuur gemaakt van filmspoelen, een met dansende lichtbundels gevulde zolder en een bordje met de waarschuwing dat 'alle personages en gebeurtenissen fictief zijn', maar dan in de echte wereld. De kunstenaars op Almost Cinema, het nevenprogramma van de Vooruit op het Filmfestival Gent, nemen het medium film en doen er hun eigen ding mee.

Voor alle filmliefhebbers: een waarschuwing. Almost Cinema heeft meer met mediakunst, installaties en theater te maken dan met film. De 'almost' in de titel is dan ook met een korrel zout te nemen. Niettemin is het uitgangspunt van het Vooruitprogramma, dat al aan zijn zesde editie toe is, bijzonder interessant. Hoe inspireert de zevende kunst de andere kunsten en wat levert die inspiratie op?

Heel uiteenlopende dingen, zo blijkt. Een voortdurend verschuivend gordijn film bijvoorbeeld. Het is althans één manier om de installatie van de jonge Belgische kunstenaar Wim Janssen, waarbij over meer dan 150 spoelen lange lussen film lopen, te omschrijven. Of nog: het binnenwerk van een piano waarop beelden van echt gefilmde vogels geprojecteerd worden, die door een ingenieus systeem van lichtprikkels en kleine motoren zelf de snaren lijken te bespelen. Piano Migrations, zo noemde de Britse kunstenares Kathy Hinde haar werk.

De link met de zevende kunst is niet altijd even duidelijk. Met veel fantasie kun je in het werk van de Canadese Diane Landry een verwijzing naar filmspoelen zien, maar daar was het de kunstenares niet om te doen met haar twaalf draaiende wielen van belichte plastic flessen. De verwijzing zit 'm heel indirect in het spel met licht, beweging en geluid.

Of neem de performance Yesterday (Or How We Felt About the Rumour) van theatermaker Piet Arfeuille van het Tieltse Theater Malpertuis en filmmaakster Nathalie Teirlinck. Zij willen spanning opwekken door dingen niet te tonen. Ze leiden de bezoeker een lange, smalle gang binnen waar veel van de verwikkelingen van het verhaal dat zich ontspint, onzichtbaar blijven. Als een David Lynch-film in theatervorm. Die verwijzing wordt echter nooit expliciet.

Het gros van de kunstenaars op Almost Cinema licht uit het medium film één aspect en doet er zijn eigen ding mee. Bij de Noor HC Gilje is dat lichtprojectie. Hij maakte van de antiekzolder van de Vooruit een ruimte van dansend licht. Maar het kan ook een stuk concreter. De Nederlander Wouter Huis nam de typische waarschuwing aan het begin van een film dat "characters and events depicted are fictitious" en bracht die op een plaquette aan op een pilaar aan de ingang van de Vooruit. Of hoe het gewone leven dat zich rond het Gentse gebouw afspeelt, heel even een film wordt. En wij een figurant.

Mediakunst, installaties, performances: er hangt een aura van onbegrijpelijkheid rond. Almost Cinema doet dat kwalijke imago grotendeels teniet. In de plaats komt ontroering, ontroering om het beeld van de kunstenaar die met oude projectoren, ijzerdraad en plastic flessen aan de slag gaat. En dat alles om het kunstwerk te scheppen dat hij of zij in zijn of haar hoofd had. Van de tot projector omgebouwde 16mm-camera van de Duitse Julius von Bismarck tot de gepimpte overheadprojectoren van zijn landgenote Tina Tonagel: ze worden omgeven door een zekere aandoenlijkheid. Noem het de charme van de bricolerende kunstenaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden