Dinsdag 18/05/2021

Knorr Vie verkozen tot Product van het Jaar

'Ze worden vooral in huis gehaald door jonge tweeverdieners zonder kinderen en actieve vijftigplussers die zich zorgen maken over hun gezondheid'

'Gezond leven, zonder er echt tijd voor te maken'

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

Knorr Vie. De kleine flesjes met geconcentreerd sap en vezels bevatten de helft van onze dagelijkse behoefte aan groenten en fruit. Ze beloven een gezonde levensstijl tegen een minimum aan moeite. Want in amper twee seconden sla je een portie achterover. Door tegenstanders wordt het product afgeschilderd als artificiële astronautenvoeding, door voorstanders wordt het geprezen als een ultiem gemaksproduct. Door de consument werd het onlangs verkozen tot 'product van het jaar'.

De consument is bezorgd om zijn gezondheid. Dat blijkt meteen uit het lijstje voedingsmiddelen die tot 'product van het jaar' verkozen zijn. Een panel van 6.000 Belgen, samengesteld door onderzoeksbureau TNS Dimarso, mocht de belangrijkste innovaties in onze winkelrekken bekronen met die titel. De suikervrije chocoladerepen van Canderel vielen in de prijzen, net als het light roomijs van Carte d'Or en het gearomatiseerd water Vitalitos van Vittel. Maar ook Knorr kaapte twee titels weg. Voor de Sensationssoepen en Knorr Vie.

Dat laatste product verscheen begin vorig jaar voor het eerst in onze koelrekken tussen een heleboel andere kleine flesjes van merken als Yakult en Actimel. Maar in tegenstelling tot die probiotica beloven de sapjes van Knorr geen verbetering van de darmflora of een verlaging van de cholesterol. Ze bevatten wel al het goede van groenten en fruit, zonder echt een maagvuller te zijn of nog veel moeite van de consument te vragen.

"De Belgen beseffen maar al te goed dat ze te weinig groenten en fruit binnen krijgen, maar ze vinden het meestal te lastig om daar iets aan te doen. Groenten bereiden vergt toch wat werk en ook een fruitmand moet je goed in de gaten houden. Want vruchten zijn maar kort houdbaar en overleven geen bruuske verplaatsingen", zegt Claude Vanlaer, productmanager bij Knorr.

"De consument brengt almaar minder tijd door in de keuken. Er wordt ontbeten op weg naar het werk, de lunch wordt gehaald in de broodjeszaak om de hoek en 's avonds wordt er nog snel iets in elkaar geflanst. Wel graag gezond, maar niet langer dan een kwartier bereidingstijd. De flesjes van Knorr Vie passen perfect in die levensstijl. Ze worden dan ook vooral in huis gehaald door jonge tweeverdieners zonder kinderen en actieve vijftigplussers die zich zorgen over hun gezondheid beginnen te maken", legt Vanlaer verder uit.

Het verschil met de kant-en-klare soepen is dat de flesjes van Knorr Vie ook fruit bevatten en bovendien niet meer in de magnetron moeten. Vanlaer: "Doordat de brouwsels niet opgewarmd worden, behouden ze veel meer vitaminen. Bij soep gaat er in het kookproces toch behoorlijk wat verloren."

Een voordeel voor Knorr is wel dat de flesjes de soepen niet zullen vervangen. Want een portie Knorr Vie vormt op zich geen maaltijd, maar wordt meer beschouwd als een voedingssupplement. De voedingsgroep Unilever, die eigenaar is van Knorr, speelt zijn innovaties dus slim uit. Want het is natuurlijk niet slim als innovaties de verkoop van de andere producten kannibaliseren. "Zo is het ook gegaan met de lancering van de probiotica. Er wordt niet minder melk of yoghurt geconsumeerd als mensen ook nog dagelijks een flesje Actimel op hun menu zetten. En die strategie hebben we wel een beetje afgekeken van de zuivelsector."

Er zijn in een jaar tijd intussen al 10 miljoen flesjes Knorr Vie over de toonbank gegaan in ons land. En volgens de producent neemt de interesse elke maand toe. De concurrentie zit niet stil. Er werd onlangs ook een krachtig vitaminerijk fruitsapje op de markt gebracht van Appelsientje. Een zoveelste klein flesje 'gezondheidsdrank' in de koelrekken. "Met Knorr Vie kunnen we echt nog het verschil maken. Want daar zitten niet alleen vruchten in, maar ook groenten en vezels", zegt Vanlaer. "Bovendien is concurrentie niet altijd een slechte zaak. Zo krijgt de consument meer aandacht voor dit soort drankjes en blijven wij scherp."

De Belgische 'producten van het jaar'

* Gezouten snacks: Knorr Sensationssoep

* Traiteurwaren: zuurkool van Stoeffler

* Snoep: Frisk Liquids

* Kauwgom: Frisk Premium Gums

* Chocolade: Jacques Grand Cru Blanc Coco

* Chocolade zonder suiker: Canderelrepen

* IJs: Carte d'Or Light

* Fruitsap: Knorr Vie

* Gearomatiseerde drank: Vitalitos van Vittel

* Huidverzorging: Nivea Bath Care

* Shampoo: Dove Intense & Essential Care

* Antiroosshampoo: Elsève

* Gezichtsverzorging: Nivea Sensitive Balance

* Deodorant: Nivea Pure

* Antiverouderingsproducten: Nivea Body Anti-Age

* Haarverzorging: Elsève Equaderm en Actirox

* Hygiënische doekjes: Scottex Aloe Vera

* Vaatwasproducten: Sun 4 in 1

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234