Zondag 01/08/2021

Knip- en plakwerk kan een film (soms) redden

In postproductie kan veel worden rechtgetrokken. Toch bleek The Snowman niet te redden. Ook deze prestigefilms werden al dan niet gered in een nieuwe montage.

Het verhaal gaat al even lang mee als de originele film. De eerste versie van Star Wars: A New Hopedie veertig jaar geleden op de montagetafel lag, was rotslecht. De Britse monteur John Jympson was nochtans geen onbekende (A Hard Day's Night, Frenzy).

Vreemd dat George Lucas niet meteen zijn toenmalige echtgenote Marcia Lucas inschakelde. In 1973 monteerde zij diens film American Graffiti, waarvoor ze werd beloond met een Oscar-nominatie in de categorie beste montage. Uiteindelijk werd Jympson toch vervangen door het trio Marcia Lucas, Paul Hirsch en Richard Chew. De eerste versie zou tot 40 procent ander materiaal bevatten dan de uiteindelijke film. Episode IV werd zo gered in de montagekamer, de 'verboden' cut zit voorgoed opgeborgen in een kluis van Lucas.

Ook American History X(1998) kende zo'n moeizaam productieproces. Toen regisseur Tony Kaye zijn montage voorstelde aan distributeur New Line Cinema en hoofdrolspeler Edward Norton werd zijn werk afgekeurd. Norton is dan zelf naast de monteurs gaan zitten, die versie werd zeer goed ontvangen. Behalve dan bij Kaye, die tevergeefs probeerde zijn naam van de aftiteling te halen.

Dichter bij huis was het monteur Nico Leunen die Felix van Groeningen overtuigde om de chronologie van The Broken Circle Breakdown (2012) om te gooien. "Tijdens de montage bleek dat de 'definitieve' versie van het scenario niet volledig werkte", aldus Van Groeningen. De Vlaming werd later gevraagd door Ryan Gosling om diens regiedebuut Lost River (2014) recht te trekken.

Niet genoeg tijd

In het geval van The Snowman moesten er heel wat meubelen gered worden. Tinker Tailor Soldier Spy-regisseur moest de regie overnemen van Martin Scorsese, en geeft zelf toe dat het resultaat niet is wat hij had gehoopt. Naar eigen zeggen had hij niet genoeg tijd om alle scènes in te blikken, waarna Scorsese-monteur Thelma Schoonmaker werd ingeschakeld om orde te scheppen in de chaos. Maar ook dat mocht niet baten: de film blijft een warboel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234