Donderdag 04/06/2020

Knellend keurslijf duwt Kinepolis naar buitenland

Kinepolis loopt zich te pletter tegen de glazen wand van marktdominantie. Groeien in ons land is quasi uitgesloten. 'Ik blijf vechten voor België, maar men duwt ons naar het buitenland.'

De Belgische beursgenoteerde bioscoopgroep Kinepolis mag van de Mededingingsautoriteiten in ons land slechts twee van de vier Utopolis-bioscopen overnemen. De twee grootste, Mechelen en Aarschot, moet de groep van de hand doen. Anders wordt Kinepolis, dat nu een marktaandeel heeft van zowat 44 procent, te machtig in ons land, meent de autoriteit.

Kinepolis mag dus enkel Lommel (vijf zalen, 703 zetels) en Turnhout (acht zalen, 1.800 zetels) houden. Maar het vlaggenschip Mechelen (twaalf zalen, 2.310 zetels) moet verkocht worden. Op die manier blijft Kinepolis, dat in ons land twaalf bioscopen heeft en in totaal 36.700 zetels uitbaat, onder de 50 procent marktaandeel.

Die beslissing is een gevolg van de beperkingen die Kinepolis bij zijn ontstaan kreeg opgelegd. In 1997 ontstond de groep uit een fusie van de groep Bert en de Groep Claeys, en er werd gevreesd voor een marktverstoring. In 2007 werden die beperkingen nog eens herbevestigd. Het komt erop neer dat Kinepolis voor elke uitbreiding eerst de Mededingingsautoriteiten moet raadplegen.

Wél groei in Europa

Die opgelegde beperkingen zorgen ervoor dat de groep in een keurslijf is gedwongen dat steeds meer knelt. Kinepolis telt vandaag ook bioscopen in Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. En de grootste groei gaat steeds vaker naar die contreien. De vestigingen van Utopolis in Luxemburg, Nederland en Frankrijk, goed voor negen bioscopen in totaal, mag Kinepolis wel aan zijn actief toevoegen. Het blijf wringen voor topman Eddy Duquenne.

"Dit dossier is eigenlijk een gemiste opportuniteit", zegt Duquenne, die niet goed begrijpt waarop de beslissing is gestoeld. "De bioscoopmarkt is er een van regio's. U en ik rijden geen 100 kilometer om een film te gaan bekijken. Nabijheid is bijgevolg belangrijk. Maar goed, het is nu eenmaal zoals het is. Zelfs voor gewone organische groei hebben we toestemming nodig. Ach, ik laat er mijn slaap niet voor, maar het stemt toch tot nadenken."

Thierry Laermans, de voorzitter van de Belgische beroepsfederatie (FCB) wil zich niet uitspreken over de vraag of die beperkingen jegens Kinepolis nog wel van deze tijd zijn. "Wij staan daar als federatie neutraal tegenover."

Pikant detail, marktleider Kinepolis is geen lid van de FCB die voorts 89 procent van de bioscopen tot haar leden telt. "Kinepolis is geen lid, maar de samenwerking met de FCB is zeker niet slecht te noemen", zegt Laermans.

Marktverstoring door Kinepolis lijkt vandaag moeilijk hard te maken. Het bioscoopbezoek in ons land is de voorbije jaren vrij stabiel te noemen, met een cijfer dat schommelt rond de 21 miljoen bezoekers. Vorig jaar klom dat met zo'n 3,8 procent naar 21,3 miljoen, waarvan Kinepolis er 9,2 miljoen voor zijn rekening nam. Dat is veel, maar het belet geen groei bij de andere bioscopen, want terwijl de markt in ons land er dus met bijna 4 procent op vooruitging, deed Kinepolis in ons land slechts 2,4 procent beter.

Concurrentie staat stil

Intussen is er wel de objectieve vaststelling dat de concurrentie nauwelijks beweegt. De Franse megagroep UGC heeft in ons land drie bioscoopcomplexen: één in Antwerpen en twee in Brussel. UGC maakt voorts weinig aanstalten om enige ambitie te tonen. Het gros van het resterende bioscooplandschap is verdeeld over kleinere groepen, tot eenmanszaken.

"Het schrijnende is dat de evolutie in ons land qua aanbod in vergelijking met andere landen nagenoeg is stilgevallen", zegt Duquenne. "Wij willen wel investeren, en geven België zeker niet op. Maar het is een vaststelling dat we naar het buitenland geduwd worden, en dat vind ik eigenlijk bedroevend. Ik blijf vechten voor België, maar u kunt ons niet verwijten dat we de weg van de minste weerstand kiezen."

En dat betekent dat de Belgische groep voor zijn expansie bijgevolg eerst naar het buitenland kijkt. De groep die hier wel nog kansen ruikt, mag niet. De andere bewegen nauwelijks. De vraag of de Belgische consument hier nu beter van wordt, dringt zich op.

Duquenne laat niet in zijn kaarten zien wat er nu precies met de Belgische vestigingen van Utopolis staat te gebeuren. Het plan dat voorligt is de gedwongen verkoop van twee complexen. "Dat is het minimum, want er wordt ons geen enkele speelruimte gegund." Een verkoop van de vier bioscoopcomplexen als geheel ligt niet op tafel. Al wordt niets uitgesloten, klinkt het. "Belangrijk om weten is dat alle vier de complexen op zichzelf rendabel en levensvatbaar zijn", zegt Duquenne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234