Donderdag 13/08/2020

'Knecht? Nee, dan word je beter sportbestuurder'

De merknaam op zijn borst is nieuw, maar zijn ambities zijn dezelfde. Philippe Gilbert (34), momenteel aan de slag in Valencia, blaast bij QuickStep Floors een oude droom nieuw leven in. 'Ik mis nog drie koersen op mijn palmares: Sanremo, Vlaanderen en Roubaix.'

Hoe belangrijk was de figuur Patrick Lefevere in de keuze voor je nieuwe ploeg?

Gilbert: "Patrick is toch een persoonlijkheid in de koers. Hij is van niemand bang en zegt altijd wat hij denkt. Soms misschien te snel, maar ik vind dat een goede eigenschap."

Lijken jullie op mekaar?

"Wij zijn allebei ambitieus. Ik vind het straf wat hij doet. Hij krijgt niets cadeau, hij wordt niet gesteund door een overheid of zo, al zijn sponsors zijn privésponsors. En als hij zijn budget rond heeft, legt hij altijd de juiste renners vast. Hij doet dat al tientallen jaren. Je mag wel zeggen dat hij een van de beste managers is."

Dat je maar één jaar kon tekenen was geen struikelblok?

"We hebben niet eens gesproken over een mogelijke optie in het contract. Patrick had en heeft nog altijd geen zekerheid over de toekomst van de ploeg, maar ik ben zeker dat het team volgend jaar gewoon nog bestaat. Ik zie links en rechts nieuws opduiken over kleine sponsors die bijtekenen, de grote volgen ook wel. Als je grote renners in je ploeg hebt, komen de sponsors meestal makkelijker."

Je zei al een paar keer dat je het fijn vindt om met Tom Boonen samen te rijden.

"Ik was altijd graag met hem samen in de nationale ploeg. Tom is echt een goeie gast. Neem Argentinië: hij kon daar misschien zelf vaker winnen, maar toch trekt hij de sprint aan voor Gaviria. Hij heeft een supermentaliteit. "

Heb jij overwogen om naar een kleinere ploeg te gaan als enige kopman?

"Ik heb veel respect voor kleine ploegen, maar als je zoveel jaren op topniveau hebt gereden, is dat moeilijk."

Eigenaar Zdenek Bakala blijkt een fan. Hij zegt dat hij je eigenlijk al in 2012 wilde.

"Dat wist ik niet. Wel mooi. De koers heeft mensen als Bakala en Andy Rihs (eigenaar van BMC, BA) nodig. Zonder mecenassen lukt het niet. Tinkov is nu weg, maar misschien komt die nog terug. Het gaat niet zo goed in het wielrennen. Het is crisis, zoals in heel Europa. Blijkbaar zijn de winstpremies van de Ronde van Valencia van vorig jaar nog altijd niet betaald."

Welke wedstrijd wil je winnen?

"Ik heb altijd gezegd dat het mijn droom is om alle monumenten te winnen. Ik mis er nog drie: Milaan-Sanremo, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix."

Je kunt er niet goed tegen als men twijfelt of je die koersen nog wel kunt winnen, niet?

"Mijn laatste klassieker was de Amstel in 2014. In 2015 was ik tweede in San Sebastian. Als we Adam Yates terugpakken, win ik daar. In de Ardennen heb ik nog een paar keer top tien gereden. Het scheelde niet zoveel. Wat geluk of een procentje beter zijn."

Je kunt die topkoersen nog winnen?

"Daar ben ik van overtuigd. Vorig voorjaar was ik ook goed in het begin van het seizoen, alleen ben ik ziek geworden voor Parijs-Nice. Als ik meteen was gestopt, was die ziekte wellicht ook meteen voorbij geweest, maar door te blijven rijden is dat virus tot diep in mijn longen doorgedrongen. Wat kun je dan nog doen? Wachten. Maar dan is het voorjaar snel voorbij.

"Dat ongeval met mijn vinger heb ik ook zwaar betaald (Gilbert brak zijn vinger na een vechtpartij met autobestuurder op training, BA). Ik heb er geen last meer van, maar het ziet er nog altijd niet uit. (toont zijn dikke en kromme vinger) Niet mooi, hé?"

Je bent door dat handgemeen ook nog verwikkeld in een rechtszaak. Wanneer komt die voor?

"Dit is ook geen grote zaak. Met de aanslagen heeft het gerecht wel andere dingen te doen dan bezig zijn met mijn dossier. Het kan nog tien jaar duren, maar dat is niet belangrijk. Ik denk er niet aan."

Denk je wel al eens aan stoppen?

"Ik weet niet hoelang ik nog doordoe. Op een zeker ogenblik ga je capaciteiten verliezen, dat is onvermijdelijk. Ik heb met Bram Tankink gesproken: als hij 2, 3 of 4 procent minder is, dan ziet niemand dat. Dat is gewoon twintig kilometer minder lang op kop rijden.

"Maar als kopman is dat anders: dan heb je elk procentje nodig om te winnen. Als ik voel dat ik niet meer meedoe of dat ik niet verder meer kom dan de top tien, dan stop ik. Dat is te weinig voor me."

Zie je jezelf ooit in een knechtenrol, zoals Jurgen Van den Broeck nu gaat doen?

"Dan kun je beter sportbestuurder worden, vind ik. Op die manier kun je makkelijker je ervaring doorgeven."

Heb jij deze winter anders getraind nu je opnieuw de Vlaamse klassiekers gaat rijden?

"Neen. Over kasseien rijden, dat kun je of dat kun je niet. Je verleert het niet. Boonen traint ook nooit op kasseien, maar hij blijft dé specialist. Parcourskennis? Het is vijf jaar geleden dat ik de Ronde van Vlaanderen heb gereden, maar ik denk niet dat ik zal verdwalen. Tegenwoordig rijden ze in rondjes, hé."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234