Zondag 05/12/2021

LuxLeaks

Klokkenluiders LuxLeaks ook in hoger beroep veroordeeld

Klokkenluider Antoine Deltour na afloop van het proces. Beeld EPA
Klokkenluider Antoine Deltour na afloop van het proces.Beeld EPA

De klokkenluiders van het LuxLeaks-schandaal van 2014, toen een grootschalige belastingsontduiking aan het licht kwam, zijn ook in hoger beroep veroordeeld. Antoine Deltour en Raphael Halet, die het schandaal blootlegden, krijgen respectievelijk een voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete. Alleen journalist Edouard Perrin gaat vrijuit.

Vorige zomer had de rechter nog beslist om de twee klokkenluiders, Antoine Deltour en Raphaël Halet, enkel een voorwaardelijke celstraf van respectievelijk twaalf en negen maanden op te leggen. Daarop tekende het Luxemburgse parket beroep aan.

Tijdens dat hoger beroep heeft de Luxemburgse rechter Antoine Deltour een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en een boete van 1.500 euro opgelegd. Deltour is een voormalig auditeur bij het Luxemburgse accountancy- en adviesbedrijf PwC. Hij legde samen met zijn collega Raphael Halet het schandaal bloot nadat hij beslag kon leggen op duizenden pagina's aan gevoelige informatie van het bedrijf. De twee vroegere medewerkers van PwC werden onder meer beschuldigd van diefstal, illegale toegang tot een computersysteem en schending van het beroepsgeheim.

Raphael Halet komt er vanaf met een boete van 1.000 euro. Zijn voorwaardelijke gevangenisstraf van negen maanden werd door de Luxemburgse rechter ingetrokken.

De uitspraken komen overeen met het verzoek van de Luxemburgse openbare aanklager, terwijl de klokkenluiders de volledige vrijspraak eisten.

De Franse journalist Edouard Perrin ten slotte, ook betrokken bij het naar buiten brengen van het schandaal, gaat als enige vrijuit. Hij deed de eerste onthullingen van de belastingsontduiking op Franse televisiezender France 2.

Diefstal of heldhaftige klokkenluider?

Antoine Deltour nam in 2012 ontslag bij PwC uit onvrede met de gesprekken binnen het bedrijf over 'belastingoptimalisatie', 'tax planning' en 'minimaliseren van de fiscale druk'.

Toen hij ontslag nam kopieerde hij wel duizenden pagina's waarin gedetailleerd stond uitgelegd welke afspraken grote klanten van PwC - multinationals als Pepsi, Amazon, Fiat, Ikea, Disney en nog zo'n 340 andere bedrijven- hadden gemaakt met de Luxemburgse belastingautoriteiten.

Formeel wordt zoiets gezien als diefstal en schending van het beroepsgeheim. Maar, Deltour heeft de publieke opinie achter zich. Velen zien hem als een heldhaftige klokkenluider. Niet alleen de publieke opinie, maar ook de Europese Commissie en de OESO verdedigen Deltour.

Deltour overhandigde in 2012 zijn gegevens aan een Franse journaliste, maar die publicatie maakte niet veel los. Dat gebeurde pas twee jaar later, toen het internationale consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ zich op de rest van de duizenden documenten stortte.

Controverse

De controverse die het LuxLeaks-schandaal teweegbracht was groot. Van bij het begin kwam Jean-Claude Juncker onder vuur. Een week voor het schandaal werd hij, als voormalig Luxemburgs premier, benoemd tot Europees Commissievoorzitter. Juncker was immers premier op het moment dat veel van de controversiële belastingsregels werden vastgesteld. De Europese Commissie richtte in de nasleep van het schandaal ook een LuxLeaks-onderzoekscommissie op.

Door die onderzoekscommissie kwam aan het licht dat de vooranger van energiebedrijf Engie, GDF Suez, over een fiscaal voordeel beschikte van 300 miljoen euro.

Maar ook onder meer webwinkel Amazon zou hulp gekregen hebben van toenmalig Luxemburgs premier Juncker. Amazon zocht in 2000 een geschikt land om zijn Europees hoofdkwartier te vestigen en koos voor Luxemburg nadat de Luxemburgse overheid "zich behulpzaam" opstelde. Juncker was zelf ook aanwezig bij de gesprekken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234