Zaterdag 27/02/2021

Opinie

Klimaatactie is wenselijk én voordelig

Een arbeider in een fabriek van Siemens in Berlijn. Beeld GETTY
Een arbeider in een fabriek van Siemens in Berlijn.Beeld GETTY

Joe Kaeser is CEO van Siemens.

Een aantal grote concerns heeft ingezien dat ook bedrijven de verantwoordelijkheid hebben de oorzaken van de klimaatverandering aan te pakken voordat het te laat is. We hoeven niet op een internationaal verdrag of op nieuwe regelgeving te wachten om in actie te komen. Bij Siemens, het mondiale industrieconcern dat ik leid, maken we van alles, van wind- en gasturbines en automatiseringssystemen tot hogesnelheidstreinen en MRI-machines. We begrijpen dat in actie komen niet alleen raadzaam is, maar ook voordelig.

Dat is de reden dat we ons vandaag de dag inzetten voor de halvering van onze mondiale 'fossiele voetafdruk' tegen 2020 en voor het 'koolstof-neutraal' maken van onze wereldwijde activiteiten tegen 2030. Dat willen we bereiken door het grootste deel van onze koolstofdioxide-emissies te elimineren, terwijl we ook projecten zullen steunen die de uitstoot van broeikasgassen buiten Siemens verminderen. Onze netto CO2-uitstoot zal uiteindelijk nul zijn.

Wereldwijd heeft Siemens ruim 340.000 mensen in dienst. We doen zaken in ruim 200 landen en hebben bijna 300 grote productieplekken. Vorig jaar waren we verantwoordelijk voor 2,2 miljoen metrische ton aan CO2-emissies, ongeveer driekwart de hoeveelheid van Washington DC.

De komende drie jaar willen we ruim 110 miljoen dollar investeren om de energiezuinigheid van onze kantoren en fabrieken te verbeteren, in de Verenigde Staten, Duitsland, China, Brazilië en Groot-Brittannië. Deze investeringen zijn gebaseerd op bestaande strategieën en veelbelovende resultaten.

Bij onze gasturbinefabriek in Berlijn hebben we automatische verwarmings- en ventilatiesystemen geïnstalleerd en zijn we overgestapt op energiezuiniger belichting. Bij onze fabriek in Sacramento, waar we treinen voor light-railverbindingen en Amtrak-locomotieven bouwen, hebben we zonnepanelen geïnstalleerd die in zo'n 80 procent van de energiebehoefte van de fabriek voorzien.

Joe Kaeser. Beeld AFP
Joe Kaeser.Beeld AFP

Hoewel het tijdrovend en arbeidsintensief is, en wij alles van systeem tot systeem en van plaats tot plaats moeten bekijken, betaalt deze inspanning zich wél uit. Tussen 2010 en 2014 hebben we de CO2-'zuinigheid' van onze faciliteiten met zo'n 20 procent verbeterd.

Daarnaast richten we ons op de ongeveer 45.000 voertuigen van ons concern, die gezamenlijk ruwweg 300.000 metrische ton CO2-uitstoot per jaar produceren. In Duitsland en elders hebben we de emissies al verlaagd door energiezuiniger auto's te kopen voor onze werknemers en onze serviceteams. Nu gaan we dat op mondiale schaal doen.

We zullen het gebruik van gedistribueerde energiesystemen bij onze fabrieken uitbreiden door zonnepanelen, wind en zeer zuinige gasturbines te combineren met intelligente beheerssystemen, 'smart grids' en moderne opslagfaciliteiten.

Tenslotte zullen we schone energie inkopen. Om de emissies die op de korte termijn niet kunnen worden vermeden te compenseren, zullen we elektriciteit betrekken uit duurzame bronnen als windparken en 'CO2-certificaten' aanschaffen van geloofwaardige organisaties die over de hele wereld bezig zijn het CO2-volume in de atmosfeer terug te dringen, onder meer via herbebossingsprojecten en het vernieuwen van energiecentrales.

Door deze stappen hopen we aan andere bedrijven te kunnen laten zien dat het terugdringen van je fossiele voetafdruk niet alleen mogelijk, maar ook profijtelijk is. Met de software en technologie van nu is het makkelijker dan ooit tevoren om de efficiency te verhogen.

En hoewel voor dit plan een aanzienlijke investering nodig is, zal die zich snel terugbetalen. In feite verwachten we dat we onze investering van $110 miljoen dollar in vijf jaar kunnen terugverdienen en dat we daarna jaarlijks $20 miljoen aan besparingen kunnen verwezenlijken.

Met andere woorden: het terugdringen van je fossiele voetafdruk is niet alleen verantwoordelijk ondernemen, het is ook goed zakendoen.
Ik wil het niet allemaal te makkelijk laten klinken. Voor deze inspanning moeten alle bedrijfslagen hun best doen, en vooral de bestuurslaag. We moeten investeringsbeslissingen voor de lange termijn nemen. We moeten rekening houden met een langere periode voordat de investeringen in energiezuinigheid zich terugbetalen.

Maar we moeten wel iets doen. Hoewel we hopen dat de wereldleiders op de VN-klimaatconferentie in Parijs later dit jaar een akkoord zullen sluiten, weten we ook dat het bedrijfsleven niet af hoeft te wachten.

De mogelijkheden zijn helder: we hebben de technologie, we hebben de juiste prikkels en we hebben de verantwoordelijkheidszin. We hebben nu alleen nog doorzettingsvermogen nodig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234