Zondag 25/07/2021

NieuwsVoeding

Kleurige tag op verpakking moet slechtzienden helpen

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Kellogg start vanaf volgend jaar met het aanbrengen van een veelkleurig blokje op de verpakking van zijn ontbijtgranen. Het gaat om een code die opgepikt kan worden via de smartphone en vervolgens via spraaktechnologie de samenstelling vertelt, alsook luidop informatie geeft over allergenen. De werkwijze moet blinden en slechtzienden helpen bij het winkelen.

“Er moet heel wat informatie op een verpakking worden opgenomen. Vaak zelfs in meerdere talen. Dat maakt dat alles er in kleine lettertjes opstaat, wat de leesbaarheid niet bevordert. Voor mensen met een visuele handicap is het vaak zelfs onoverkomelijk”, zegt algemeen directeur Luc Houben van Kellogg Benelux.

Om daaraan te verhelpen, maakt Kellogg vanaf volgend jaar gebruik van de technologie van het Spaanse NaviLens. Dat zorgt voor een speciale code op de verpakking, die eruit ziet als een klassieke QR-code, maar uit vijf sterk contrasterende kleuren bestaat. Daardoor kan een tag vanop grotere afstand en zelfs vanuit een schuine hoek worden gedetecteerd. Ook moet het beeld niet scherp zijn. Met een beweging van de pols wordt de informatie in de tag vervolgens hardop voorgelezen.

Autonoom

“Dit is erg belangrijk voor ons”, zegt Noëlla Jardin van de Brailleliga. “Visueel gehandicapten willen ook zo veel mogelijk autonoom kunnen winkelen. Bovendien wordt onze maatschappij steeds ouder. Velen zien hun zicht achteruitgaan, maar zijn te oud om bijvoorbeeld nog braille te leren. Met NaviLens worden ze geholpen.”

Kellogg start met de code eerst op zijn Special K-verpakkingen. Nadien volgt de rest van het aanbod. Houben: “De NaviLens-technologie wordt al gebruikt op het openbaar vervoer in Spanje en in musea. Wij zijn de eerste voedingsfabrikant, maar we hopen dat anderen volgen. Voor een dergelijk initiatief is schaalgrootte belangrijk. En we kunnen mensen uit onze eigen omgeving er een grote dienst mee bewijzen.”

“Maar we willen ook distributeurs aanspreken. Zij zouden via de kleurcodes in hun winkels kunnen aangeven waar bepaalde producten zich bevinden”, aldus nog Houben.

Volgens de Brailleliga is 1 op de 1.000 mensen in ons land blind en 2 op de 100 slechtziend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234