Donderdag 29/10/2020

KLEUR, PRINTS EN RUST

Treed binnen in het Rotterdamse huis van Lex Pott, een getalenteerde Nederlandse designer met een fascinatie voor rauwe materialen en de kracht van kleur.

Een grijze muis kun je Lex Pott al zeker niet noemen: zowel in zijn huis als in zijn werk is kleur de primerende protagonist. Ook zijn levenspad is minstens even geschakeerd. Geboren in het Noord-Hollandse Hilversum, trok hij naar de prestigieuze Design Academie in Eindhoven - dé broeiplaats voor opkomend designtalent - om vervolgens van Rotterdam zijn thuis te maken. Zijn woonst is gelegen in een van de rustigste buurten van de stad, waar brede boulevards en eindeloze boomrijen het straatbeeld tekenen. Wanneer we aanbellen, verschijnt in het portaal een jonge, creatieve man, vol enthousiasme om zijn visie en ideeën met ons te delen.

Al van kleins af is een artistieke sfeer Lex' natuurlijke habitat, en ook kunst stroomt sinds jaren door zijn aderen. "Ik kom uit een echte artiestenfamilie. Met twee kunstenaars als ouders heb ik al mijn hele leven lang elke dag kunst geabsorbeerd. Zelf wilde ik kunst vooral ook in het dagelijkse leven toepassen, vandaar dat de Design Academy voor mij de ideale keuze leek."

Intussen is het acht jaar geleden dat Lex er zijn diploma behaalde, maar hij heeft sindien allerminst stilgezeten. Zo richtte hij zijn eigen studio op waarmee hij internationale designawards in de wacht sleepte. "Op dit moment werk ik aan een paar projecten die al een tijdje in de lucht hangen, maar ook enkele nieuwe dingen voor het Salone in Milaan. Daarnaast heb ik nog wat verrassingen in petto, maar voorlopig kan ik er niets over lossen. Sowieso bespreek ik mijn werk liever wanneer het al in de winkels ligt."

Link tussen heden en verleden

Niet alleen het huis zelf, maar ook de wijk rondom het huis is getekend door geschiedenis. "Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden heel wat joden van hieruit gedeporteerd", legt Lex uit. "Als je naar de straat kijkt, zie je de gedenkstenen die een Duitse kunstenaar ter ere van hen ontworpen heeft."

De oude, rustige buurt heeft ook iets poëtisch, niet in het minst dankzij het volstrekt authentieke oliebollenkraam. "Het kraam werd meermaals verkozen tot beste oliebollenkraam in heel Nederland", glundert Lex.

Ondanks de historische gevel oogt het interieur erg nieuw en modern. "Die link tussen heden en verleden zoek ik ook op in mijn eigen werk", vertelt Lex. Hij aarzelde dan ook niet om heel wat veranderingen door te voeren zodra hij het huis betrok. Gelukkig kreeg hij er letterlijk carte blanche. "Het huis was helemaal leeg, dus ik was volledig vrij om te beslissen hoe ik het zou indelen", blikt Lex terug. In totaal bevat de ruimte een oppervlakte van maar liefst 115 vierkante meter, naar Nederlandse normen erg ruim voor maar één bewoner. Het werd verdeeld in twee verdiepingen - de gelijkvloerse en eerste verdieping - met drie slaapkamers en een open keuken. Neerkijkend op een kleine, groene tuin wordt het huis gedomineerd door een opvallende stilte, wat bijdraagt aan de serene sfeer die de kamers vult. Zelfs de compositie van de meubels ademt rust, ondanks de gulle kleuren: het hele ensemble is in perfecte harmonie. Het mag duidelijk zijn dat Lex een talent heeft om totaal verschillende objecten en stukken toch tot een evenwichtige balans te brengen, gekleurd door zijn eigen persoonlijkheid.

"Zelf zou ik mijn stijl omschrijven als warm en naturel, in combinatie met een eclectische touch en hedendaags design", verduidelijkt hij. "Alle items die je hier ziet, maken deel uit van mijn privéleven. Het is bovenal een erg persoonlijke plek." Potplanten, schilderijen, beeldjes, enkele dierbare stenen... Het zijn de kleine details die het verschil maken. "Alles wat ik bezit, heb ik doorheen de jaren verzameld. Ik heb ook designobjecten geruild met vrienden en collega's. De kunst aan de muren is dan weer sterk door mijn ouders beïnvloed, er hangen hier onder andere drie doeken van mijn vader en een sculptuur van mijn moeder. Daarnaast hou ik ervan om uit te testen hoe het is om te leven omringd door mijn eigen designobjecten." Op deze manier vinden Lex' objecten op subtiele manier een ingang tot zijn leven en dagelijkse routines. Zo werd zijn zelf ontworpen houten Dyptych Totem het pronkstuk van de woonkamer, en maakt ook de sofa die hij ontwierp voor het Duitse meubelmerk Gelderland integraal deel uit van de loungeruimte, Lex' lievelingsplekje in het huis. "Geen beter gevoel dan na een lange werkdag in de zetel neerploffen, met guiltypleasureprogramma's op de buis. Gewoon om even te relaxen."

Maar zodra Lex wat meer vrije tijd heeft, maken de no-brainers op televisie plaats voor een museumbezoek of snuistertocht op de nabijgelegen marktjes. Om met een smeuïg pakje oliebollen huiswaarts te keren, uiteraard.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234