Zondag 05/04/2020

Wielrennen

Kleinere pelotons? "Jeugd is het slachtoffer"

Het peloton raast over een smalle kasseistrook in Parijs-Roubaix.Beeld BrakeThrough Media

De koers moet veiliger. En spannender. Daarom besliste de UCI om vanaf 2018 met kleinere teams te werken: acht renners in plaats van negen in de grote rondes, zeven in plaats van acht in de eendagswedstrijden. Een beslissing met grote gevolgen.

1. "250 jobs bedreigd"

Patrick Lefevere, de sterke man van Quick.Step, is geen voorstander van de nieuwe regel. "Vroeger telde een wielerploeg 28 tot 30 renners. Straks kun je een seizoen afwerken met 22 tot 24 renners. Zes renners minder betekent ook dat je een verzorger, mecanicien, dokter en ploegleider op overschot hebt. Dat zijn tien mensen, maal 25 ploegen, ofwel 250 jobs die worden bedreigd."

Marc Sergeant, sportief manager bij Lotto-Soudal, vindt de schatting van Lefevere 'aan de hoge kant', maar deelt wel de bezorgdheid van zijn collega. "Dit is geen goed nieuws, maar ik denk dat het uitbreiden van de WorldTour (dit jaar kwamen er tien extra wedstrijden bij, BA) de scherpe kantjes ervan afhaalt. Hoe meer wedstrijden, hoe meer renners je nodig hebt."

2. "Amper een besparing"

Voor de renners is de nieuwe regel geen goed nieuws, maar voor de ploegen kan het financieel interessant zijn, toch? Als je een aantal renners minder moet betalen, komt er in principe budget vrij om elders te investeren. Noch Sergeant, noch Lefevere geloven in wezenlijke veranderingen. "Over welk budget spreken we dan?", vraagt Lefevere. "Het zijn niet de dure toppers die het slachtoffer worden, maar de kleine jongens. Veel geld ga je hier niet mee uitsparen."

"Ook de jeugd wordt het slachtoffer", denkt Sergeant. "Misschien kunnen we in de toekomst maar twee in plaats van drie neoprofs in dienst nemen. Maar misschien wordt er in andere landen minder negatief gereageerd. In landen waar de wielersponsoring nog meer onder druk staat dan in België kan dit voor een beetje ademruimte zorgen. Voor hen is inkrimpen een economische noodzaak."

3. "Parcours moet veiliger"

De UCI wijst naar de veiligheid in de koers als belangrijkste reden om deze maatregel in te voeren. In een peloton van 175 renners is de chaos net iets kleiner dan in een peloton van 200 renners. Puur wiskundig zou het aantal valpartijen moeten dalen.

Lefevere: "Begin eens bij het parcours. Tegenwoordig moet elke koers starten en finishen in het centrum van de stad. Met al die rotondes, verkeersdrempels, vluchtheuvels en wegversmallingen is dat vragen om miserie. Waarom mogen wij niet finishen op een brede ringweg?"

4. "Amper verschil qua spankracht"

De tweede overweging om het peloton kleiner te maken, is de spankracht. Met minder renners zou het voor de topploegen moeilijker zijn om de koers te controleren. Sergeant is maar half overtuigd. "In sommige wedstrijden zal dat inderdaad zo zijn, maar ik hoor vooral verwijzen naar de grote rondes en dan heb ik mijn twijfels. In de Vuelta zat Sky in de laatste bergetappe met vier man in een kopgroep van acht. Dat zou dan drie op acht worden. Dat maakt amper verschil."

"Ik vermoed dat ASO de bezieler is van dit plan", zegt Lefevere. "Extra spankracht zou de grote troef moeten zijn, maar ik vind het geen argument. Er wordt niet alleen gekoerst om de zege, maar ook voor de ereplaatsen, en dat werkt verlammend."

5. "Tactisch flexibeler"

Of de koers spannender wordt, weet Sergeant niet, maar hij gelooft wel dat die 'minder voorspelbaar' wordt. "Dit vraagt wellicht keuzes. Offeren we in de Tour nog iemand op om de vroege vlucht terug te pakken? Want als we dat doen, riskeren we iemand tekort te komen in de sprinttrein. Of moeten we een van onze aanvallers, genre Wellens of Benoot, op sommige dagen mee inschakelen in de sprinttrein? Ook in de klassiekers gaan we tactisch flexibeler moeten zijn. Misschien sturen we vanaf nu wel zelf mensen mee in de vroege vlucht."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234