Dinsdag 21/09/2021

Kleine Belgen, grootse ambities

Unseen Photo Fair, dé internationale fotografiebeurs in Amsterdam, smijt zich op nog nooit geëxposeerde fotografie. Ruim 50 galerijen stellen er 156 fotografen voor, van de minder bekende Mayumi Hosokura tot fotoheld Michael Wolf. Onder hen ook drie Belgen. En hoe denken ze precies op te vallen in die 'massahysterie van de gevoelige plaat'?

BRUNO ROELS

'De poëzie van de herhaling'

"Een voordeel is dat de beurs de nadruk legt op nieuw werk", vertelt de Gentse fotograaf Bruno Roels. "Het is tabula rasa voor iedereen." Roels toont op Unseen analoge barietprints waaronder A palm tree is a palm tree is a palm tree, een reeks van dezelfde palmboomfoto die iedere keer net anders ontwikkeld werd. Roels: "Fotografie is het meest reproduceerbare kunstmedium, in tegenstelling tot schilderkunst. Ik wil de poëzie van de reproduceerbaarheid en de herhaling onderzoeken. Wat doet die herhaling met de kijker?"

De poëzie van de herhaling: het klinkt vrij conceptueel. Maar naast de idee is er ook nog de esthetiek. "Het zijn geen foto's die pijn doen aan de ogen", zegt Roels. "De beelden zijn ook gewoonweg mooi. Ik speel met de grijswaarden ervan. Wit is niet wit en zwart is niet zwart. In de nuances van het grijs zit de schoonheid."

Roels werkt enkel analoog maar is geen voorvechter van de foto-emulsie. Roels: "Het is zoals Dirk Braeckman zegt: gebruik gewoon wat het beste bij je past. Daarbij bewonder ik mensen die echt een metier uitoefenen, van wortelkwekers tot bronssmeden. Een metier - of een ambacht maar dat woord gebruik ik niet graag - impliceert dat je het productieproces volledig in de hand hebt. Dat is bij mij het geval. Behalve het impliciet 'toevallige' moment van het maken van de foto natuurlijk.'

EGON VAN HERREWEGHE

'Je hebt geen camera nodig om met fotografie bezig te zijn'

Egon Van Herreweghe is eerder kunstenaar dan fotograaf. "Anders dan in de klassieke fotografie ga ik ervan uit dat je geen camera nodig hebt om met fotografie bezig te zijn. Ik maak nieuwe beelden door bestaande beelden te verzamelen en te recycleren."

Voor Unseen zal Van Herreweghe ter plaatse een muurprint ontwerpen. Het uitgangspunt is een boek over Griekse sculpturen. "Per toeval legde ik in mijn atelier een modemagazine met een halfnaakte dame op de cover neer op het boek. Het kleurrijke karakter van de modecover contrasteerde mooi met de klassieke zwart-witreproducties van de Griekse torso's. Hoewel de beelden sterk verschillen, benadrukken ze beide de sculpturale kracht van het lichaam."

De muurprint zal een goede 6 bij 4 meter groot zijn en bestaan uit een scan van beide beelden naast elkaar. "In dat beeld breng ik kleinere beelden aan uit mijn Unfinished unraveling-serie (scans van ontplooid papier, nvdr) en enkele van mijn Vogue paintings. Die 'schilderijen' komen tot stand door met solvent over een foto te vegen."

Opvallen zal Van Herreweghe niet enkel doen met zijn muurprint. De kunstenaar is nog tot 5 oktober in het Foam te bezichtigen. "Die organisatie zit mee achter Unseen, wat mij een klein voordeel geeft. Ik mag op Unseen ook een lezing geven. Nu, daar moet je niets groots van verwachten."

Egon Van Herreweghe in gesprek met curator Frank van der Stok, zondag 21 september om 15 uur.

LARA GASPAROTTO

'Bewegen is leven'

De Brusselse fotografe Lara Gasparotto stond vorig jaar ook al op Unseen. "Het is er bijzonder groot", zegt ze. "En hoe aangenaam het ook is om er als bezoeker rond te kijken, het gaat wel degelijk om de verkoop van fotografie."

Primordiaal is Unseen een commerciële instantie, maar dat vindt Lara niet erg. "Kopers die langskomen zijn praktisch altijd aangename mensen en echte liefhebbers van fotografie. Andere expo's kunnen dan wel klein en fijn zijn, je verkoopt er niets."

Of zij vorig jaar veel verkocht heeft, wil de discrete fotografe niet kwijt. Haar werk wordt de laatste jaren wel bijzonder hard gesmaakt en kenmerkt zich door actie en levenslust. "Mijn foto's hebben een soort documentaireachtig kantje. Ik ga op pad met vriendinnen en maak spontaan foto's van hen. Soms plan ik ook een fotosessie met een model dat ik minder goed ken. Het verschil merk je echter niet. De vraag of ik als fotografe deel uitmaak van de situatie houd ik graag verborgen voor de kijker."

Zet Gasparotto de boel in scène of zet de scène Gasparotto aan het werk? Feit blijft dat er een lichtvoetig voyeurisme in haar beelden overheerst. "Ik laat mijn modellen gewoon in vrijheid bewegen", zegt ze. "Zwemmen, lopen, springen... Bewegen is leven." Met die vitaliteit zal zij opvallen tijdens Unseen. "Vorig jaar trokken de meeste fotografen nogal de serieuze en conceptuele kaart. Mijn foto's zijn net eenvoudig te lezen en haast puur visueel. Er is geen uitleg nodig."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234