Woensdag 16/06/2021

Kledingzaken bijten in het stof

De modebranche heeft het erg moeilijk aan de vooravond van de solden. Het druilerige voorjaar en de aanhoudende crisis gaven de kledingverkoop een knauw. 'Dit was een kwakkelseizoen', zegt Luc Ardies van Unizo.

In de eerste drie maanden van dit jaar daalde het aantal verkochte kledingstukken met 7 procent, goed voor een omzetdaling van 3 procent. Dat besluit marktonderzoeksbureau GfK uit het aankoopgedrag van een vast panel van vijfduizend Belgische consumenten.

De kledingbranche krijgt rake klappen, merkt research consultant Carine Plumet. "Het slechte voorjaarsweer en de crisis zijn de grootste boosdoeners", vertelt ze. "Wie shopt, wil daar plezier aan beleven. Maar bij somber weer heb je er niet veel aan. Bovendien houden we nog altijd de hand op de knip. Consumenten letten steeds vaker op aanbiedingen. Ze wachten op kortingacties, op solden."

De schoenenverkoop deed het de voorbije maanden iets beter dan de rest van de kledingwereld, stelt het onderzoeksbureau. Het verkochte volume daalde daar met 2 procent, maar de omzet bleef stabiel. "Wellicht omdat we tot maart nog laarzen hebben gekocht, meestal een duurdere aankoop."

Terwijl ketens als H&M, C&A en JBC aan het stabiliseren zijn, bijten de bekende boetieks in het stof, stelt Plumet vast. Ook het Spaanse kledingconcern Inditex, moederbedrijf van ketens Zara en Massimo Duti, maakte gisteren de zwakste winstgroei in vier jaar bekend.

Solden afwachten

"Het voorjaar was voor iedereen allesbehalve rooskleurig", voegt Plumet er nog aan toe. "Mei was een afschuwelijke maand als je naar het weer keek. Dat was bijzonder slecht nieuws voor de zomercollectie. Nu, midden juni, wordt het nog een hele opdracht om flinke resultaten te boeken. Velen zullen gewoon de solden afwachten."

Veel zelfstandigen hopen nu stilaan op een kentering, toont Unizo-retaildirecteur Luc Ardies zich positief. "Je zou verwachten dat consumenten minder impulsief aankopen doen, maar met het betere weer worden toch al snel typische zomerspullen aangeschaft, zoals T-shirts, jurkjes en licht schoeisel. Al zijn dat natuurlijk niet meteen de duurste artikelen."

De zelfstandigenorganisatie zag de verkoopcijfers in februari-mei terugvallen met 5 tot 8 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. "Zowel de modeketens als de zelfstandigen kregen klappen. Dat het een kwakkelseizoen was, kan niemand ontkennen."

Vraag blijft of een straaltje zon alle donkere wolken verdrijft. "Want behalve het slechte weer en de crisis speelt ook de opkomst van onlinewinkels de sector parten", vertelt Carine Plumet. "Webshops als Zalando zijn serieus in opmars. Momenteel koopt de Belg zo'n 5,5 procent van zijn kleding online. Als het zo'n vaart blijft lopen, verwachten we binnen het jaar een verdubbeling."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234