Maandag 26/10/2020

Boerkini

Kledingvoorschriften van een echtgenoot vervangen door die van de overheid verandert niets

Een boerkini-event in Antwerpen.Beeld tine schoemaker

Els Flour is voorzitster van het Vrouwen Overleg Komitee (VOK).

"Wie opkomt voor vrouwenrechten, verdedigt de boerkini niet", stelt Darya Safai (De Morgen, 29/8). Moet het Vrouwen Overleg Komitee (VOK) zich aangesproken voelen? Het verzette zich in het verleden immers tegen het hoofddoekenverbod aan de loketten van de Antwerpse stadsadministratie en in het Gemeenschapsonderwijs. En het vraagt dat vrouwen die in een boerkini naar het strand wensen te trekken, dat kunnen.

Allereerst: het recht van vrouwen verdedigen om een boerkini te dragen is één ding, je voor of tegen de boerkini uitspreken iets totaal anders. Over wat aanvaardbare en niet aanvaardbare kledij is voor vrouwen (voor vrouwen, steeds weer) kunnen zeer interessante gesprekken worden opgezet. Met als terugkerend gegeven dat vrouwenlichamen al te vaak de moraliteit van een samenleving moeten verbeelden. Van zedigheid over vrijgevochtenheid, met nu zowaar ook laïcité (begin er maar aan). Veel feministen hebben kritiek op de symboolrol waarin vrouwen op die manier – veel vaker dan mannen - worden gedwongen. Maar dat verzet betekent niet dat ze individuele vrouwen het recht ontzeggen om zich te kleden zoals ze dat willen. Wil een vrouw kortgerokt en hooggehakt rondlopen: prima. Kleedt ze zich graag met lange mouwen, dito tuniek en hoofddoek: even prima. Zolang het haar keuze is, ook als die keuze religieus geïnspireerd is.

Els Flour.Beeld rv

En wat die keuze betreft: kijk naar de context. Keuzevrijheid, gelijkheid en autonomie zijn cruciale begrippen binnen het feminisme. Ze voeden in Iran het verzet tegen de plicht van vrouwen om zich te bedekken, en tegen de zedenpolitie die dat controleert. Of de sterke actie van Darya Safai in Rio, opdat Iraanse vrouwen in eigen land de wedstrijden van mannelijke sporters zouden kunnen bijwonen. Het verzet tegen het boerkini verbod in Frankrijk en de bijhorende politieacties, of tegen het hoofddoekenverbod, vertrekt vanuit net dezelfde waarden. Daarin schuilt geen contradictie, daarin zit consequentie.

Wat met de druk binnen een gezin, een relatie… is die niet problematisch? Ja, maar die kan voor vanalles en nog wat bestaan, en je verandert ten enenmale niets aan die druk door kledingvoorschriften van een echtgenoot te vervangen door een kledingvoorschrift van de overheid. De druk zal dezelfde blijven, de bewegingsvrijheid van de vrouwen in kwestie kan nog afnemen en en passant worden tal van vrouwen die wel zelf beslissen beknot in hun keuzevrijheid.

Laten we ook niet vergeten hoe verontrustend het is dat boerkiniverbod (en in essentie geldt hetzelfde voor het hoofddoekenverbod, ook al heet dat een verbod op levensbeschouwelijke tekens te zijn) specifiek één levensbeschouwelijke groep (vrouwen) in de samenleving treft, die van langsom meer wordt uitgesloten uit de publieke ruimte. Het is een vorm van ethnic profiling, en wakkert racisme aan.

Tot slot: wie aanvaardt dat een vrouw in boerkini het strand opgaat, is geen verdediger van vrouwenbesnijdenis of slavernij. Respect voor de individuele vrijheid van vrouwen, respect voor de lichamelijke integriteit van vrouwen... zijn voor het VOK geen loze begrippen. Maar mensenrechten moeten steeds en overal verdedigd worden, en dat betekent ook in Frankrijk of België.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234