Zaterdag 10/04/2021

Afval

Kledingcontainers kampen met sluikstorters: ‘We troffen zelfs een levend hangbuikzwijntje aan’

Een jongen gooit oude kleren in een textielcontainer in Lievegem. Beeld Wouter Van Vooren
Een jongen gooit oude kleren in een textielcontainer in Lievegem.Beeld Wouter Van Vooren

Containers voor afgedankt textiel bevatten tot wel 15 procent afval. Soms gaat het zelfs om frituurolie of verf, wat de hele lading om zeep helpt. ‘We moeten gemakkelijk tien ton afval per week verwerken.’

“We treffen heel veel afval aan in onze kledingcontainers: van de kattenbakvulling tot frituurvet. In oktober werd ik nog opgebeld omdat er een levend hangbuikzwijntje in een van onze containers was beland.” Volgens Jorn Vennekens, woordvoerder van de vzw Wereld Missie Hulp (WMH), zijn containers voor tweedehandskleding echte afvaldumpplekken geworden. “Een probleem van alle tijden, maar vooral de laatste twee à drie jaar is het toegenomen”, zegt Vennekens. “Huisvuil zit nu echt in élke container, en in het geval van frituurvet of verf moeten we de inhoud soms integraal weggooien. Dat gebeurt ongeveer een keer om de twee maanden.”

Zowel bij WMH als bij Oxfam Solidariteit wordt gesteld dat gemiddeld 10 à 15 procent van de kledingcontainers uit huishoudelijk of chemisch afval bestaat. Enkel bij een aantal filialen van De Kringwinkel klinkt een tegengesteld signaal: dat het afvalprobleem in containers “beperkt is” of “niet in stijgende lijn zit”.

Volgens Vennekens verwerkt WMH zo’n tien ton afval per week uit containers, een situatie die hoge verwerkingskosten met zich meebrengt. “Budget dat we anders in ontwikkelingsprojecten kunnen investeren.” Bij Oxfam Solidariteit, dat over zo’n 600 containers beschikt, hebben ze die rekening gemaakt: het gaat om een jaarlijks bedrag van 150.000 euro. In Wallonië, waar de problematiek vorig jaar al door de regering werd aangekaart, gaat het voor de hele sector om 700.000 euro.

Dat lijkt te wegen op de werking van non-profitspelers. “Dit komt bovenop de concurrentie met commerciële inzamelaars, de lage kwaliteit van fast fashion-kleding en het feit dat gemeentes ook bij ons doorgaans geld vragen om kleding te mogen inzamelen”, zegt Vennekens. Meer dan 50 procent van de tweedehandstextielmarkt bestaat intussen uit commerciële inzamelaars zoals Vlaams Inzamelcentrum Textiel en Curitas. “We verdienen er dus sowieso al minder op, het afval zorgt er vooral voor dat de marge nóg verder daalt.”

Frituurolie

Ook in Nederland speelt die problematiek, in die mate zelfs dat de koepel Vereniging Herwinning Textiel (VHT) maandag een brandbrief stuurde richting kabinet en lokale overheden om de ‘nijpende situatie’ aan te kaarten: ingeleverd textiel, in tijden van fast fashion vaak al minder kwalitatief, wordt door de stijgende afvalstroom vaak helemaal ongeschikt voor tweedehandsverkoop of recyclage.

Ook bij Coberec, een sectorfederatie die de commerciële spelers zoals Vlaams Inzamelcentrum Textiel en Curitas vertegenwoordigt, zien ze de stijgende tendens. “Wellicht is dit een gevolg van de manier van inzameling bij andere afvalstoffen”, zegt woordvoerder Jan Vermoesen, die verwijst naar de invoering van een diftarsysteem door veel gemeenten. Daarbij betalen inwoners voor de hoeveelheid afval die ze aanbieden, wat voor slankere en beter gescheiden afvalstromen moet zorgen.

Kledingcontainers zijn volgens Vermoesen slachtoffer van die strengere regelingen, en worden trekpleisters voor sluikstorters. Al nuanceert hij ook: “Er is een belangrijk verschil met Nederland, waar vaak met ondergrondse inzameling wordt gewerkt. Die containers worden machinaal opgetild en in een vrachtwagen gestort, terwijl de klassieke textielcontainers in Vlaanderen manueel worden geopend en geledigd. De kans op vermenging ligt daardoor lager.”

Bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten stellen ze dat ondergrondse containers voor kleding voorlopig nergens voorkomen, maar Vermoesen waarschuwt wel. “Ik merk dat gemeenten liever geen containers in het straatbeeld meer willen, omdat dat zou aanzetten tot sluikstorten. Maar de vervuiling bij die ondergrondse containers is net heel problematisch, hele ladingen zijn om zeep.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234