Dinsdag 14/07/2020

Klauwen naar de Gouden Leeuw

De concurrentie voor de film Het vijfde seizoen is groot. Brian De Palma. Kim Ki-Duk. Paul Thomas Anderson. Toch trekt het Belgisch-Amerikaanse regiekoppel Peter Brosens & Jessica Woodworth hoopvol richting Venetië. Lander Deweer

Dat hij er enorm naar uitkijkt, zegt Peter Brosens. "Het was vandaag allemaal een beetje chaotisch, maar straks mogen we het hoogtepunt van ons hele creatieproces beleven. Samen met de cast en de crew naar de grote zaal van Venetië: een zeer betekenisvolle geboorte van onze film."

Op het 69stee filmfestival van Venetië gaat straks Het vijfde seizoen in première. De film, integraal in de Condroz ingeblikt, vormt het sluitstuk van een cinematografische triptiek dat voorts Khadak en Altiplano omvat. Op de Mostra dingt Het vijfde seizoen, over een boerengemeenschap die stilvalt als de lente niet meer begint, in officiële competitie mee naar de Gouden Leeuw, een kroon die nog geen enkele Belgische film mocht omgorden.

Iedereen Beroemd van Dominique Deruddere was de laatste Belgische kandidaat, in september 2000. "Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt'', zei Deruddere toen. "Er werd herhaaldelijk gelachen en geapplaudisseerd. Het liedje 'Lucky Manuelo' werd zelfs meegezongen. En na de film volgde een applaus dat maar niet ophield."

Deruddere diende, zo wil de legende, ontzet door de lokale carabinieri, maar de weken nadien bleek de doortocht in Venetië slechts een prelude tot succes. Iedereen Beroemd schopte het tot Oscargenomineerde, werd aan een twintigtal landen verkocht, en won prijzen van Ljubljana tot Rouen. Maretakken op de Mostra: voorbode van vreugdetaferelen in de verte.

Ideale lancering

"Dit is inderdaad een historische selectie", zegt Brosens. "En bovendien is het fantastisch om onze trilogie in Venetië te mogen afronden, daar waar het met Khadak allemaal begon." In 2006, immers, kaapte Khadak, een mystieke fabel met de Mongoolse steppe in een glansrol, in Venetië de Luigi De Laurentiisprijs voor het beste speelfilmdebuut weg. "Toen hadden we een twaalftal mensen uit Mongolië laten overkomen", zegt Brosens. "Geweldig. De helft van hen had nog nooit de zee gezien."

Na de 'Leeuw van de Toekomst' ontving Khadak nog zestig festivalselecties en twintig prijzen. Ook voor Het vijfde seizoen kan Venetië dus een geschikte springplank vormen. Brosens: "Venetië heeft een minder commerciële filmmarkt dan bijvoorbeeld Cannes. Daar zitten de industry people tijdens de voorstelling vooral op hun Blackberry of iPhone te tokkelen, en verlaten ze dikwijls de zaal al voor de climax van je film. In Venetië gaat het publiek respectvoller met je film om, en daarnaast kan deze nominatie de belangstelling van mogelijke distributeurs trekken."

Na de Leeuw van de Toekomst nu de Gouden Leeuw? De voorbije jaren verraste de Venetiaanse jury de verzamelde filmwereld meermaals, denk aan Lebanon van de Israëlische regisseur Samuel Maoz, winnaar in 2009. Juryvoorzitter dit jaar is bovendien Michael Mann, sedert Rundskop gretig ambassadeur van de Belgische cinema.

Maar: echt realistisch is Belgische winst niet. Daarvoor oogt de concurrentie, met nieuw werk van zowel Paul Thomas Anderson (Punch-Drunk-Love, There Will Be Blood, Magnolia), Brain De Palma (The Black Dahlia, Scarface), Kim Ki-Duk (Bin-Jip, Spring, Summer, Fall, Winter,...and Spring) als Terence Malick (The Thin Red Line, The Tree Of Life) te sterk.

"Er zijn achttien films in competitie, en daar zit inderdaad heel wat schoon volk bij", zegt Brosens. "Een prijs zou mooi zijn, maar sowieso is deze nominatie nu al de ideale lancering voor Het vijfde seizoen."

Heel eigen canon

Ook in de lift, zo valt te hopen: de naambekendheid van Brosens & Woodworth. Het regisseurskoppel, van opleiding respectievelijk antropoloog en journaliste, schiep met Khadak en Altiplano een heel eigen canon, werd door kenners onder goud, wierook en mirre bedolven, maar stuit bij het grote publiek nog steeds op wenkgebrauwgefrons.

"Ik versta dat niet", zegt acteur Sam Louwyck, een van de sleutelspelers in Het vijfde seizoen. "Ik vind het iets dat het grote publiek ontnomen wordt. Iedereen verdient toegang tot de enorme schoonheid van Peter en Jessica."

In elk geval: Het vijfde seizoen is nu al geselecteerd voor de festivals van Toronto en, minder gekend, het Zuid-Koreaanse Busan. In België komt de film, met ook Peter Van den Begin in een opmerkelijke rol, pas in januari in de zalen. Hier in Venetië, het oudste filmfestival ter wereld, echter wacht het publiek vanavond reeds. Wijdbeens maar kordaat kiezen de carabinieri stelling.

www.thefifthseason.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234