Dinsdag 25/02/2020

Klassieke toppers komen naar A

Nu de Antwerpse Koning Elisabethzaal na de renovatie tot de wereldtop behoort, willen deFilharmonie en deSingel ook namen van wereldklasse programmeren. Het filharmonisch orkest en de concertorganisatie willen zo een breed publiek bereiken.

De samenwerking tussen deSingel en deFilharmonie is niet nieuw. Ze bestaat al zo'n vijftien jaar, en dit seizoen organiseren ze ook al voorstellingen rond de zeventigste verjaardag van dirigent Philippe van Herreweghe en enkele andere events. Maar nu de nieuwe Elisabethzaal er is, willen ze samen voluit symfonische orkesten aantrekken, die tot de internationale top behoren.

Op de planning voor dit seizoen (2017-2018) staan nu acht vermaarde symfonische orkesten. Eerst het Cincinnati Symphony Orchestra in september, dan het Budapest Festival Orchestra, gevolgd door onder meer drie Britse orkesten: het London Philharmonic Orchestra, het City of Birmingham Symphony Orchestra, en het Philharmonia Orchestra. "Philharmonia uitnodigen om de eerste van Mahler te spelen met de Finse dirigente Esa-Pekka Salonen was een buitenkans", zegt Jerry Aerts, algemeen en artistiek directeur van deSingel. De aftrap was gisteren voor het New York Philharmonic Orchestra.

Concurrentie

Behalve aan gevestigde waarden als Alain Altinoglu, willen de twee organisaties ook een podium bieden aan nieuw talent. Zo komt ook de jonge Litouwse sensatie Mirga Grazinyte Tyla langs. Zij was op de Proms in Londen van afgelopen zomer een absolute sensatie en zal met het City of Birmingham Symphony Orchestra werken van Beethoven, Chopin en Debussy uitvoeren. "Niet onbelangrijk", vertelt Joost Maegerman, intendant van deFilharmonie. "Zij is een van de eerste vrouwelijke dirigenten om een orkest van dit kaliber te leiden."

Beide organisaties vinden het essentieel om met de Elisabethzaal een programma aan te bieden dat complementair is aan dat van de andere zalen in België. Bozar, om er maar een te noemen. Tegelijk vult de Elisabethzaal ook het aanbod in deSingel aan. Aerts: "Niemand is erbij gebaat als concertorganisaties de concurrentie met elkaar aangaan. En waar we in deSingel de prijzen voor concerten laag houden, gaan we in de Elisabethzaal te werk met gespreide prijzen. We hebben dure plaatsen (business seats), maar daarnaast ook zitjes van 10 euro. Zo willen we een breed publiek bereiken."

Flinke boosts in ticketverkoop

De verbouwing van de Elisabethzaal, de thuisbasis van deFilharmonie die in november officieel is geopend, heeft drie jaar in beslag genomen en 59 miljoen euro gekost. De grote troef van de zaal is haar unieke akoestiek, zegt Maegerman. "Nu ze weer open is, moet de zaal de uitstraling krijgen die ze verdient. De perfecte synergie tussen esthetiek en akoestiek, komt omdat ze de vorm heeft van een schoenendoos. Ook is er een akoestische ingenieur bij elke stap van de bouw betrokken."

Volgens de directeurs heeft de opening van de zaal een flinke boost gegeven aan de klassieke muziek in Antwerpen en verkopen beide organisaties nu per productie gemiddeld een paar honderd tickets meer. Het concert van het New York Philharmonic was ook in geen tijd uitverkocht. "Met onze samenwerking willen we Antwerpen, maar ook België op de wereldkaart van de klassieke muziek zetten", zegt Aerts. "Zoals Bozar bij Brussel hoort, zal de Elisabethzaal een symbool worden voor Antwerpen. Er wordt trouwens vaak meewarig gedaan over de toekomst van de klassieke muziek, maar als er in geïnvesteerd wordt, zie je dat de belangstelling weer toeneemt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234