Zaterdag 04/02/2023

Klassieke muziek wil af van duf imago

klassiek

Cannes

Van de persagentschappen

Christophe De Schauvre

De crisis in de muziek- en platenwereld heeft ook zijn weerslag op de klassieke muziek. Op de internationale muziekbeurs in Cannes (Midem) werd er dan ook uitvoerig nagedacht over de toekomst van de klassieke muziek. Meer rock-'n-rollattitude en technieken uit de pop- en rockmuziek moeten de klassieke muziek van de afgrond redden.

De cijfers liegen er niet om. Professionelen uit de sector hebben aangetoond dat klassieke muziek nog slechts 4,5 procent van de platenindustrie vertegenwoordigt. Midden jaren tachtig was dat nog 15 procent. "De introductie van de cd vormde een enorme impuls voor de klassieke muziek, maar sindsdien is de markt er enkel op achteruitgegaan", zegt Louis Bricard als voorzitter van de uitgeversvereniging van klassieke muziek.

"Een crisis in de platenindustrie hoeft niet meteen een weerslag te hebben op klassieke muziek", vervolledigt Hervé Corre, directeur en concertorganisator van Midem Classique. "Het livecircuit floreert als nooit tevoren", zinspeelt hij op enkele succesvolle concerten.

De opkomst van piraterij en het illegale downloaden heeft de platensector in een diepe crisis gedompeld. En ook de klassieke muziek blijft er niet van gespaard. Daarbovenop heeft de sector af te rekenen met enkele specifieke problemen zoals in de distributie. "Het verdwijnen van de onafhankelijke platenhandelaars (in Frankrijk wordt het resterende aantal geschat op 150 tot 200) vormt een enorme bedreiging voor de klassieke muziek", stelt Louis Bricard, auteur van een rapport over de klassieke cd's.

In dat rapport, overhandigd aan de Franse minister van Cultuur Jean-Jacques Aillagon, oppert hij enkele maatregelen om de toekomst van de klassiekemuziekindustrie veilig te stellen. "Het mag niet gezien worden als het ultieme redmiddel, maar als een aaneenschakeling van kleine, maar pragmatische oplossingen", klinkt het. Steun aan de kleine platenlabels, een prominente plaats voor klassieke muziek in het onderwijs en het verhogen van de mediabelangstelling op radio en televisie, worden door de sector als prioritair beschouwd.

"Er is een tendens geweest om klassieke muziek in een hoekje te duwen, maar nu zullen we moeten populariseren en dat hoeft niet meteen gelijk te staan met devaluatie", zegt Louis Bricard. Iedereen op de muziekbeurs was het erover eens dat er dringend wat moet veranderen aan het duffe imago van de klassieke muziek. Hervé Corre pleitte zelfs voor een meer rock-'n-rollimago zowel naar inhoud als naar verpakking. Een hedendaagsere aanpak zou ervoor kunnen zorgen dat een nieuw publiek haar weg vindt naar de klassieke muziek. "De melomanen van nu zijn niet meer dezelfde als 50 jaar geleden", aldus Corre. Door enkele promotionele technieken uit de rock- en popmuziek over te nemen, wil men klassieke cd's alvast beter 'in de markt zetten'.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234