Dinsdag 24/11/2020

Muziek

Klassiek platenlabel Naxos viert 30 jaar

Klaus Heymann zet sterk in op een digitaal plan: 'We kiezen er nu al voor om 20 procent van onze opnames uitsluitend online uit te brengen.'Beeld Emily Chu

Naast filmfestivals bekijken ook klassieke muzieklabels de digitale revolutie met argusogen. Is streaming een geschenk of een gevaar? Voor Klaus Heymann, de oprichter van het label Naxos, is het vooral een gevaar als je het níét als een geschenk ziet.

De tijd waarin je als muzikant van de platenverkoop alleen kon leven, is al lang voorbij. We kopen steeds minder cd's en we grijpen steeds sneller naar afspeellijsten die streamingdiensten zoals Spotify, Apple Music, Deezer of Qobuz ons aanbevelen. Streamingabonnementen leverden vorig jaar 40 miljoen euro op. Toch word je als muzikant van streaming niet rijk. En wat met klassieke muzieklabels? Want de klassieke muziekliefhebbers blijven in de minderheid. Kunnen zij overleven?

Volgens Klaus Heymann gebeurt 55 procent van de muziekverkoop bij het label Naxos nu al via streaming. Dat zal de komende jaren alleen maar stijgen: "Uitsluitend cd's verkopen is geen business meer. Nu moet je geld verdienen door concerten of door de verkoop van licenties, samen goed voor 35 procent van je totale inkomsten. Slechts 10 procent dank je aan de cd-verkoop. De overige 55 procent gebeurt via online aankopen."

Dertig jaar geleden richtte Klaus Heymann het muzieklabel Naxos op. De formule was in 1987 eenvoudig en doeltreffend: voor weinig geld kreeg je onbekende muzikanten in een bekend klassiek repertoire. Heymann: "Toen we op de markt verschenen, kostte een cd gemiddeld 40 Duitse mark, zo'n 20 euro. Wij konden dezelfde muziek bijna vier keer goedkoper aanbieden, omdat de uitvoering onbekend was. Een Naxos-cd kostte evenveel als een album op vinyl. Dat aanbod konden veel muziekliefhebbers niet laten liggen." Na dertig jaar heeft het gerenommeerde label een catalogus van meer dan negenduizend albums. Elk jaar komen er nog tweehonderd bij. De zaken blijven draaien, alleen is de balans tussen het fysieke en digitale aanbod sterk veranderd.

Pionier klassieke muziekstreaming

Al in 1996 plaatste Heymann de catalogus van Naxos integraal online, zodat men de opnames gratis kon beluisteren. Zes jaar later lanceerde hij een nieuw digitaal platform: Naxos Music Library. Een online muziekbibliotheek die naast de mogelijkheid tot streaming ook tal van extra informatie aanbiedt. "Na Apple Music en Spotify is Naxos Music Library de op twee na grootste streamingdienst voor klassieke muziek. We waren het eerste platform met een abonnementsformule. Bij ons vind je niet alleen alle opnames, maar ook een interactief woordenboek, een uitspraakgids en zelfs de cd-boekjes." Ondertussen zijn we vijftien jaar verder. Dat betekent voor Klaus Heymann nog meer inzetten op een digitaal plan: "We kiezen er nu al voor om 20 procent van onze opnames uitsluitend online uit te brengen. Want geloof me, over 10 jaar zal 90 procent van de muziekverkoop via streaming verlopen".

Beeld RV

Maar wat met de muzikanten? Wat verdient een symfonisch orkest met meer dan zestig muzikanten aan een muisklik op een streamdienst? Niets. Als je album op Spotify wordt afgespeeld, verdien je vier cent. Bij Apple Music is dat negen cent. Zevenenzeventig keer het album beluisteren levert evenveel op als een download. Dat blijft niets, maar streaming heeft wel een groot voordeel: het bereik. Heymann: "Iedereen over de hele wereld kan je muziek beluisteren. Je verdient er niets aan, maar je bereik is veel groter."

Heymann beseft wel dat exposure niet je facturen betaalt: "Elk orkest of elke dirigent krijgt bij ons hetzelfde jaarloon. Wij zorgen ervoor dat zo veel mogelijk mensen hun muziek opmerken. Dat zorgt voor nieuwe concerten, projecten en opnames en dus voor nieuwe inkomsten." Wie met andere woorden als klassiek label wil overleven in tijden van digitale muziek, moet blijkbaar anders redeneren. Streaming biedt geen zekerheid, maar creëert soms nieuwe kansen, zowel voor de muzikant als voor het label.

Naxos viert zijn verjaardag met de dertigdelige cd-box 'The Anniversary Collection'.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234