Zondag 05/07/2020

Klassiek l Anna Netrebko l Souvenirs HH

De eerste drie nummers denk je: hé, een dijk van een operetteplaat van een stoot van een sopraan! Kálmán, Heuberger en Lehár, dat hebben er nog niet veel zo zonder enige schroom klaargespeeld, althans niet in onze nuchtere tijden. Maar dan komt 'Depuis le jour' uit 'Louise' van Charpentier, alsof het ook operette was en nog een hele reeks meesterwerken, gedegradeerd tot roomtaartjes. Verder ook pure kitsch, zoals het 'Pie Jesu' uit het vermaledijde Requiem van Andrew Lloyd Webber, om te eindigen met enkele - nou ja - hoplastukjes. Alles met dezelfde innige, donkere, sensuele kozakkengloed.

De platenfiirma verkoopt dit (in luxe-editie, met bijbehorende dvd, affiche etc.) met veel bombarie als "Anna Netrebko's tot nu toe persoonlijkste album", waarin zij haar "levendige zin voor genoegen, glamour en levensvreugde de vrije loop laat". Laten we hopen dat in dat 'tot nu toe' geen dreigement voor nog meer vrije loop vervat ligt. Netrebko kan een eersterangsvertolkster zijn als ze in de hand gehouden wordt door straffe leiders, getuige wat zij in Salzburg deed onder dirigenten als Nikolaus Harnoncourt en regisseurs als Willy Decker, Martin Kusej en Klaus Guth. In haar persoonlijke smaak, voor zover ze die al heeft, is geen hond geïnteresseerd.

(Deutsche Grammophon) (SM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234