Dinsdag 24/11/2020

'Klassiek ballet wordt als minderwaardig beschouwd'

Koninklijk Ballet van Vlaanderen wil duidelijkheid omtrent beleid van Anciaux

Antwerpen / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Met gemengde gevoelens werd gisteren het nieuwe seizoen aangekondigd van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV). Afgevaardigd beheerder Roger Claeys kon enerzijds aankondigen dat 2000 een goed jaar was voor het gezelschap. De gecumuleerde verliezen uit de periode 1990-1995 zijn volledig weggewerkt en ook de verhuur van het theater 't Eilandje, zowel voor repetities als gastvoorstellingen, zit in de lift. Bovendien groeit zowel het aantal voorstellingen als het publieksbereik en zijn ook de eigen inkomsten gestegen. Dat doet het KBvV dromen van een toekomstplan om de Stedelijke Balletschool, die nu gehuisvest is in de Antwerpse Stadsschouwburg, dichter bij het theater onderdak te bieden. Een idee dat ook de stad Antwerpen genegen is en waarvan men hoopt dat er ook betrokkenheid zal zijn op Vlaams niveau.

Anderzijds deed Claeys een niet te mis verstane oproep aan Vlaams cultuurminister Bert Anciaux (VU&ID) om duidelijk antwoord te geven op vragen van zowel financiële als artistieke aard. Niet enkel werd de afwezigheid van de minister op voorstellingen gehekeld, Claeys vroeg ook meer duidelijkheid over de vermindering met de helft van subsidies vanuit de Nationale Loterij. "Een belangrijk verlies met verregaande consequenties", aldus Claeys, die zich afvroeg of er de komende jaren nog mag worden gerekend op de Nationale Loterij. Daarnaast riep Claeys op om een preproductiefonds te creëren voor de musicalafdeling, om zo makkelijker rechten op titels te kunnen verwerven alsook om nieuwe creaties te kunnen ontwikkelen. "Nieuwe titels kunnen we moeilijk aan de man brengen", aldus Claeys. "Dit fonds zou kunnen werken naar analogie met het filmfonds. Met tien miljoen frank (248.000 euro) zou het al kunnen werken."

Vooral de balletafdeling vraagt aandacht voor de weggevallen reissubsidie van zes miljoen frank (149.000 euro) per jaar. Volgens artistiek directeur van de balletafdeling Robert Denvers redeneert men dat "de producties die wij naar het buitenland brengen blijkbaar geen waarde hebben in het culturele landschap" en wees daarbij naar een succesvolle Amerikaanse tournee van het Ballet. "Daar prijst men ons voor onze onwaarschijnlijk sterke dansers."

Ook wil Denvers weten wat men op het kabinet van de balletafdeling verlangt. "In eigen land wordt klassiek ballet als minderwaardig beschouwd en onze hedendaagse producties worden, volgens de postmoderne normen in dit land, niet hedendaags genoeg bevonden . Maar ons brood en boter blijft het klassiek ballet. Waar moeten we naartoe?", vroeg Denvers luidop. "Ik heb alles al geprobeerd."

In dat licht wordt veel verwacht van Het Zwanenmeer, dat - zoals bekend - Jan Fabre zal choreograferen naar aanleiding van Brugge 2002. Die productie zal in première gaan in het nieuwe concertgebouw in Brugge en zal daar, en in de Vlaamse operahuizen, begeleid worden door het Vlaams Radio Orkest. Tegelijk één van de zeldzame keren dat de afdeling met een liveorkest kan werken. "Het is een uitdaging voor Fabre en voor ons, met hopelijk positieve gevolgen", zei Denvers nog.

Verder brengt de balletafdeling het gemengde programma Tweemaal Vier Seizoenen, waarin de Argentijnse choreograaf Mauricio Wainrot een creatie brengt op zowel de Vier Seizoenen van Vivaldi als die van Astor Piazolla. Daarna brengt de Chinese choreograaf Xin Peng Wang een creatie op de compositie Death and Fire van Tan Dun, de componist die -toevallig - net een Oscar op zak mocht steken voor diens muziek bij de film Crouching Tiger, Hidden Dragon. Daarna brengt de afdeling een verzameling baletten van huischoreograaf Danny Rosseel onder de voorlopige titel Moving Views. Ook daar zal een wereldcreatie bij horen. Op het gebied van dansers zijn er volgens Denvers geen noemenswaardige verschuivingen.

De musicalafdeling brengt volgend seizoen twee producties. Eerst is er de revue De Pré Historie van de Musical, waarin het concept van het tv-programma van Guy De Pré wordt gevolgd en musicalnummers uit de voorbije eeuw in hun sociaal-politieke context worden geplaatst. "Het zullen zeker niet de hits zijn die al zo vaak gebracht worden", aldus artistiek directeur Linda Lepomme, die eraan toevoegde daarna een tijdje te willen afstappen van het revueprincipe.

Met A Little Night Music sluit de musicalafdeling haar Stephen Sondheim-cyclus van diens party musicals af. Opvallend hier is dat Chris Lomme opnieuw van de partij zal zijn.

Info over het nieuwe seizoen en abonnementen: 03/234.34.38.

Ballet wil preproductiefonds voor musical

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234