Donderdag 14/11/2019

Klara.be groeit uit tot volwaardig multimediaal cultuurplatform

Jan Hautekiet, cultuurcoördinator VRT:

Sinds deze morgen hebben cultuurfreaks een nieuw verzamelpunt op het internet. Op Klara.be kunnen ze voortaan terecht voor alles wat van ver of dichtbij met kunst en cultuur te maken heeft.

Door Pieter Dumon

Brussel l Klara.be is vanaf vandaag niet langer de site die bij de klassieke radiozender hoort. De webstek is uitgegroeid tot een volwaardig cultuurplatform waar naast klassieke muziek ook een heleboel andere cultuuruitingen een plaatsje krijgen.

Half februari vorig jaar gaf de Vlaamse regering haar goedkeuring voor de verdere uitbouw van het VRT-cultuuraanbod. Een eerste stap daarin waren de digitale cultuuruitzendingen op Canvas, waardoor evenementen zoals de uitreiking van de Gouden Uil een plaatsje kregen in de (digitale) programmatie.

Met de lancering van Klara.be wordt nu een tweede stap gezet. Die site moet een ontmoetingsplaats worden voor iedereen met interesse voor cultuur. De webredactie, zes man sterk, volgt de cultuuractualiteit op de voet en zorgt voor een aangepast aanbod op de site. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe theatervoorstelling in première gaat, kan daar een cameraploeg naar toegestuurd worden om er een reportage te draaien. Dat eigen materiaal wordt op de site aangevuld met alles wat radio en tv over die bewuste voorstelling hebben geproduceerd. En als kers op de taart krijgen bezoekers ook nog eens de kans om aan die voorstelling gelinkt archiefmateriaal te bewonderen.

Maar het aanbod op Klara.be is niet volledig op de actualiteit toegespitst. Er werden ook een aantal rubrieken in het leven geroepen die minder aan het nieuwsje van de dag zijn gebonden. Zo toont 'In den Beginne' filmpjes van vaderlandse cultuurhelden toen ze nog piepjong waren. In 'Klara Obscur' delen bekende Vlamingen hun geheime cultuurtips met de bezoekers en 'De Teeveetijdmachine' biedt de mogelijkheid om volledige programma's uit de oude doos, gedurende een beperkte periode opnieuw te bekijken. Je kunt er ook terecht voor een aantal blogs, waarin onder anderen ex-politicus Jos Geysels, cultuurwatcher Chris van Camp en literair criticus Johan De Haes hun ding mogen doen.

En in de nabije toekomst willen ze bij de VRT nog een stap verder gaan. "Deze site is een work in progress", vertelt manager digitale media bij de VRT Wim Coessens. "Wat nu online staat is een eerste versie. Het is de bedoeling om in de toekomst te evolueren naar een echte web 2.0 omgeving. Wanneer de site helemaal op punt staat, zullen bezoekers een eigen profiel kunnen aanmaken, zodat ze meteen bij de dingen terechtkomen die hen interesseren. Ze zullen ook kunnen reageren op wat op de site te zien is en we voorzien ook een eigen experimenteer -en productieruimte waar bezoekers eigen inhoud aan de site toe kunnen voegen."

Ook de culturele sector wordt bij het hele verhaal betrokken. "Nu al werken we samen met cultuurweb.be voor het opstellen van de agenda", legt Jan Hautekiet, cultuurcoördinator bij de VRT, uit. "Maar dat is slechts een eerste partner. Op termijn willen we content uitwisselen met heel wat van de spelers in het culturele veld."

Blijft nog één vraag over. Waarom kreeg het nieuwe platform de naam Klara.be en werd er niet gekozen voor een nieuwe naam, om verwarring tussen de radiozender en de internetsite te vermijden? "De VRT is een soort Fort Knox waar een boel ijzersterke merken worden bewaard", vertelt Hautekiet. "Klara is daar één van. Waarom zouden we nog een nieuw cultuurmerk fabriceren als we er al één van het kaliber van Klara in huis hebben? We hebben ook geleerd uit het Nederlandse voorbeeld. Daar hebben ze bloed, zweet en vooral veel geld geïnvesteerd in kultura.nl. Maar na al die moeite is er nog steeds geen kat die die site kent. Wij kunnen teren op de naamsbekendheid van Klara. We moeten het merk alleen nog wat breder in de markt zetten en de mensen duidelijk maken dat Klara.be veel meer is dan enkel klassieke muziek."

Een uitgebreid interview met Wim Coessens, de manager digitale media bij de VRT, leest u morgen in Media.Com

Waarom een nieuw cultuurmerk fabriceren als we er al één als Klara hebben?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234