Maandag 05/12/2022

Klanten Louis Vuitton zijn en blijven rijk

Bernard Arnault, de Franse miljardair die aan het hoofd staat van het luxe-imperium Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), zegt dat de zakenkrant Financial Times voor hem 'te duur' was om te kopen. 'Te duur' is iets wat hij echter zelden in de mond neemt.

DE TIJD

PARIJS l Bernard Arnault is niet bang dat een Amerikaanse recessie zijn luxe-imperium LVMH zal treffen. 'Onze klanten zijn rijk en wonen in landen waar de economie sterk blijft', zegt Arnault. En zo wordt 's werelds zevende rijkste man dit jaar wellicht nog rijker.

De rijken der aarde hebben geen last van de Amerikaanse kredietcrisis of een dalend consumentenvertrouwen. Dat suggereert Bernard Arnault, de Franse miljardair die zelf tot de allerrijkste zakenlui behoort. Zijn rijkdom vloeit grotendeels voort uit de verkoop van luxegoederen. LVMH, de spil van Arnaults luxe-imperium, boerde afgelopen jaar goed.

Louis Vuitton Moët Hennessy, zoals het bedrijf voluit heet, zag zijn nettowinst in de tweede jaarhelft met 12 procent aandikken tot 1,19 miljard euro. Via LVMH verkoopt Arnault onder meer Dom Perignonchampagne, TAG Heuerhorloges en Dioraccessoires.

Arnault ziet de vraag naar erg dure artikelen nog groeien en rekent op een verdubbeling van de winst in vijf jaar tijd. Daarvoor rekent hij op het succes van Never Full, een lijn van handtassen die binnenstebuiten kunnen worden gedraaid en tot 655 dollar per stuk kosten. Andere hebbedingetjes zijn de Veuve Cliquotchampagneflessen verpakt in exclusieve stalen kokers die voor 7.000 dollar over de toonbank gaan.

Volgens Arnault zijn er rijken genoeg om dergelijke spullen te kopen. "Onze klanten worden weinig beïnvloed door schommelingen in de economie. Ze hebben een hoge koopkracht en leven in landen die nog sterk zullen groeien, zelfs als de VS getroffen worden door een kleine of middelgrote recessie", beweert de rijkste Fransman. "Een milde Amerikaanse recessie zou dan ook weinig of geen impact hebben op de groep. Maar een zware catastrofe, zoals in 2001, zou wel een andere zaak zijn", voegde hij eraan toe.

De persoonlijke vriend van Albert Frère, de rijkste Belg, gelooft in de sterkte van zijn bedrijf en staat niet meteen te trappelen om nieuwe overnames te doen, tenzij zich onweerstaanbare kansen voordoen.

Met zijn voorzichtige en berekende overnames bouwde Arnault een gigantisch fortuin uit van bijna 20 miljard euro. Toch gokt Arnault soms ook verkeerd. LVMH moest een verlies van 81 miljoen euro slikken op de verkoop van onrendabele activa, waaronder de Franse zakenkrant La Tribune.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234