Zondag 29/03/2020

HelloFresh

Klachten over verkoopmethoden HelloFresh

Beeld ANP

De Nederlandse verbruikersorganisatie Consumentenbond krijgt van veel consumenten klachten over onder meer opdringerige verkoopmanieren door personeel van maaltijdboxenleverancier HelloFresh. Die zouden volgens de klagers "agressief, te jolig, respectloos en hardnekkig zijn", aldus de consumentenorganisatie. Ook zouden kortingskaarten onduidelijk zijn. In België zijn er weinig problemen.

De maaltijdboxenleverenacier verstrekt cadeaukaarten bij kranten en tijdschriften en bij bestellingen via Zalando. "De kaart geeft een korting van 20 of 25 euro op een maaltijdbox. Op de achterkant van de kaart staat in zeer kleine lettertjes dat er een minimale afnameplicht is van twee boxen, maar er staat niet duidelijk op dat voor de tweede box de normale prijs geldt en wat die prijs dan is", aldus de Consumentenbond.

Een woordvoerster van de bond zegt dat de opdringerige verkoopmethoden zowel op straat als aan de deur worden gehanteerd. "Vooral de laatste weken zagen wij een piek aan klachten over HelloFresh binnenkomen." Daarin beklagen mensen zich ook over niet goed verwerkte opzeggingen. Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en ook automatisch betalen, terwijl ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad. De Consumentenbond roept HelloFresh op met passende maatregelen te komen en te reageren op de klachten.

In België loopt het zo'n vaart niet. "Wij hebben wel een aantal klachten gekregen, maar zeker niet veel. Ik vermoed een tiental", zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop. Hij spreekt van meldingen over opdringerige telefoons of bestellingen die niet compleet zijn. "Geen grote zaken, maar in België is Hellofresh ook nog niet zo lang actief als in Nederland."

Beeld ANP

Versheid van de producten

Vanuit Nederland waren er eerder ook al klachten over de versheid van de producten in de HelloFresh-boxen. Zo uitte de Nederlandse copywriter Sidney Vollmer in een blogpostzijn ongenoegen. De man beschrijft hoe hij verschillende keren schimmel ontdekte op de producten en hoe hij regelmatig dezelfde, goedkope ingrediënten zag passeren.

Een andere Nederlander liet op Facebook enkele maanden eerder eenzelfde geluid horen. "Met enige regelmaat vergat je een ingrediënt en kon ik op mijn fietsje langs de supermarkt om een alternatief te halen", getuigt Ronnie Duinkerken in een 'brief aan Maartje van HelloFresh'. "Af en toe waren de dingen die je in de doos had gestopt ook gewoon niet zo fris als je had beloofd. Ik herinner me nog goed een druipend rottend bosje sperziebonen. Getver. Of die beschimmelde aardbeien. Bah."

HelloFresh heeft over de kritiek contact gezocht met de Consumentenbond. "Wij willen onze klanten op een zorgeloze manier laten genieten van lekker eten. Wij gaan direct aan de slag en gaan kijken op welke punten wij actie moeten ondernemen", aldus HelloFresh.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234