Woensdag 13/11/2019

Trein

Klachten over kapotte wc's bij NMBS: naar het toilet? Dan moet u uitstappen

Een anonieme treinbegeleider - niet de man op deze foto - klaagt aan dat de toiletten op zijn trein al sinds juni buiten werking zijn. Beeld © Bart Leye

Wie naar het toilet moet op de trein, staat tegenwoordig geregeld voor een gesloten deur. De Ombudsdienst kreeg dit jaar al 27 klachten over niet-werkende toiletten. ‘Het topje van de ijsberg.’ Sommige conducteurs laten hun trein dan maar extra lang halt houden in het station om reizigers te laten plassen - ook al mag dat niet.

"Ik ben het beu om pispaal te zijn." De treinbegeleider die onze redactie contacteerde kiest zijn woorden wel. Al sinds juni werken de toiletten niet meer op zijn trein, soms negen wagons lang. De stank is niet te harden - de toiletpotten zijn al maanden niet geleegd - en het is al meer dan eens voorgevallen dat een kind het in een volle wagon in z'n broek deed, met een fikse huilbui én razende ouders tot gevolg. "Het was afgelopen zomer catastrofaal", zegt de man. Hij geneerde zich dood. 

Vier weken geleden zat er niets anders meer op dan de reizigers via de intercom te laten weten dat de trein langer halt zou houden in een West-Vlaams station voor een sanitaire stop. Dat werd hem nochtans uitdrukkelijk verboden door Reizigers Dispatching Vogayeurs (RDV), het controleorgaan in Brussel dat het verkeer op het spoor in goede banen leidt. Vroeger konden treinbegeleiders zelf beslissen over een sanitaire stop, nu niet meer, om vertragingen te vermijden. 

Beeld Photo News

"Ze wilden weten of er iets met mij of de bestuurder aan de hand was, of de trein overvol zat", vertelt de conducteur. "Wij moeten de reizigers die naar het toilet moeten normaal gezien 'afzetten' op het perron en nadien doorrijden zodat ze kunnen opstappen op een volgende trein, meestal een uur later. Uiteindelijk heeft het toiletbezoek 3 à 4 minuten geduurd en is de trein tijdig op z'n bestemming geraakt. Intussen had ik de stationschef al gebeld om de wc's in het stationsgebouw open te zetten; normaal moet iedereen betalen voor zijn plasje." Andere treinbegeleiders zijn de man intussen gevolgd. "Het loopt de spuigaten uit."

Lek

De toiletproblemen duiken vooral op bij de Breaks, de elektrische stellen die tussen 1981 en 1985 in dienst gekomen zijn. "Er is ons wijsgemaakt dat de toiletten dicht zijn omwille van 'elektrocutiegevaar'. Het had eind september opgelost moeten raken, maar niets van dat." NMBS bevestigt. "Het klopt dat bij een deel van de vloot de toiletten zijn afgesloten. Het gaat om een preventieve maatregel, want er bleken mankementen met het kraanwerk dat bij lekkage tot problemen had kunnen leiden. Let op, voor de reiziger is er nooit gevaar geweest." Verwacht wordt dat alle toiletten tegen eind oktober weer operationeel zullen zijn.

De Ombudsdienst voor de treinreizigers noteerde dit jaar al 27 klachten over het sanitair in de wagons en de loketten. In 2017 waren er over een heel jaar 31 meldingen, vorig jaar 22. "Eigenlijk schrik ik van die cijfers", zegt ombudsvrouw Cynthia Van der Linden. "Reizigers komen nooit zomaar bij ons terecht. Dat doet me vermoeden dat de klachten het topje van de ijsberg zijn en dat het toiletprobleem dus groter is." Ook op sociale media wordt steen en been geklaagd over defecte wc's.

De onafhankelijke vakbond voor spoorwegpersoneel (OVS) reageert: "Treinstellen worden dan wel gemoderniseerd, dat gebeurt met een minimum aan materieel. De tijd dat alles uitgekieperd werd op de sporen ligt intussen lang achter ons, maar toch kunnen de toiletten niet altijd frequent geleegd worden, omdat dat niet in alle depots kan. Zelfs het personeel kan op de trein geen plasje maken. In de nieuwste stellen sluiten de automatische deuren vaak niet en met een minimum aan water moet een grote boodschap worden doorgespoeld. We blijven de problemen aankaarten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234