Vrijdag 28/01/2022

Klaar om uit te vliegen

PRIJSBEEST. Wanneer vanavond de MIA's worden uitgereikt, kijkt iedereen naar Oscar And The Wolf. Genomineerd voor zes Vlaamse muziekprijzen, na een succesvol doorbraakjaar. Maar hoeveel kans maakt deze roedel eigenlijk in het gedroomde buitenland?

Gemakshalve mag u aannemen dat de Music Industry Awards, kortweg MIA's, vanavond beheerst zullen worden door twee namen. Aan de ene kant van de ring: Stromae. Dit Brusselse zwaargewicht heeft inmiddels al tien MIA's op zijn schoorsteenmantel staan, maar maakt nu ook kans in de categorieën hit van het jaar, pop, solo man en liveact. Er wordt zelfs gefluisterd in de wandelgangen dat hij het record van Milow (twaalf awards) vanavond zou kunnen verbreken. Al moet hij in enkele categorieën de competitie aangaan met een ander, niet te onderschatten jeugdidool: de 23-jarige Max Colombie van Oscar And The Wolf.

Want 2014 bleek net zo goed het Jaar van de Wolf. Nog geen jaar geleden was Colombies groep nog een nobele onbekende, maar vandaag maakt Oscar And The Wolf kans in belangrijke categorieën als alternative, doorbraak, groep en album van het jaar. Dat overwicht in de prijzenslag is opmerkelijk, maar niet onverwacht. Op Studio Brussel bleek 'Strange Entity' de meeste gedraaide single van het jaar, terwijl 'Princes' de oversteek maakte naar zo goed als élk ander Vlaams radiostation.

Voet aan Britse wal

Op Werchter, Pukkelpop en enkele kleinere stadsfestivals waren ze een van de meest besproken acts. En dat vertaalt zich naar een uitverkochte Lotto Arena in maart, waar de groep volgens een insider gloednieuw werk zou spelen, met een aangepaste zaalshow. Hun langspeeldebuut Entity - goed voor goud - was in Vlaanderen bovendien het op twee na best verkochte album van 2014. Alleen Coldplay deed beter... En Stromae natuurlijk. Het voorbije jaar maakt Stromae de reuzenstap naar de grootste podia over de hele wereld. Hij verkocht buitenlandse concertzalen uit en mag zich nu opmaken voor optredens op het Coachellafestival en in Madison Square Garden in New York.

Ook Oscar And The Wolf zet zwaar in op het buitenland, zij het op kleinere schaal. In oktober verscheen Entity wel over het hele continent, en begon de groep in Zwitserland aan een Europese tournee die voornamelijk succes bracht in Nederland. Daar raakten concerten in Rotterdam, Tilburg en Utrecht moeiteloos uitverkocht. Ook in Frankrijk zou heel wat interesse zijn. Dankzij Dries Van Noten hoorde je hun muziek zelfs op een modedefilé in Parijs. De ontwerper gebruikte toen een nummer van Oscar And The Wolf voor zijn nieuwe zomercollectie. In Duitsland loopt het iets minder vlot, omdat de (versnipperde) media er naar verluidt trager reageren.

Toch noemt de groep alle voornoemde landen een absolute prioriteit, inclusief het Verenigd Koninkrijk. Aan de andere kant van het Kanaal blijkt namelijk iets te broeien: London Evening Standard noemde de single 'Princes' al een "electropop royalty" in spe, terwijl The Guardian het album Entity roemde om zijn "melancholische elektropop, gezongen met verstrooide passie". Op eigen houtje verkocht de groep eind vorig jaar tweehonderd tickets, wat boekingkantoren en organisatoren niet ontging. In april heeft de groep zo een voorprogramma versierd in de bekende club Koko, en voorts lopen onderhandelingen voor enkele grote Britse zomerfestivals, die voorlopig alleen off the record werden meegedeeld.

Stromae-effect

Opmerkelijk verschil met amper één seizoen geleden: in september speelde The American Dream helemaal niet mee voor de groep. Niet onlogisch. In de Verenigde Staten wordt een radicaal andere aanpak vereist, die bovendien zo intensief is dat de aandacht van Europa zou dreigen te verwateren. Maar het tij kan snel keren: manager Alexander Vandriessche sprak gisteren over de mogelijkheid om op het Texaanse showcasefestival SXSW te spelen. Enkele grote platenlabels toonden namelijk "concrete interesse", wat een draagvlak op dat continent zou kunnen creëren. Alleen kijkt de groep nog even de kat uit de boom. Zwaar verlieslatende liveoptredens op een showcasefestival hebben namelijk weinig nut voor bands die niet getekend zijn, of die niet onmiddellijk op aandacht kunnen rekenen in the land of the free.

De plotse interesse van Amerikaanse labels in Belgische elektropop zou overigens te verklaren zijn door het Stromae-effect. De eigenzinnige popartiest trok vorig jaar zoveel bekijks, dat de artistieke uitvoer van ons land niet langer carrément wordt genegeerd.

Enig obstakel? Oscar And The Wolf is een groep die enige incubatietijd nodig heeft. Dat wist de entourage van de groep vorig jaar al. Zelfs Studio Brussel en het grote publiek gaven zich niet meteen gewonnen voor 'Princes'. Maar inmiddels gaat de groep in zee met het agentschap waar ook The National en Ed Sheeran bij tekenden. Daar lijkt men oprecht te geloven in een succesverhaal met Oscar And The Wolf.

De looks en opmerkelijke voordracht van zanger en bezieler Max Colombie leggen natuurlijk enig gewicht in de schaal. De frontman heeft een uitzonderlijk herkenbare stem en een dromerige, ietwat androgyne verschijning. Die aantrekkingskracht speelt hij moeiteloos uit bij beide seksen.

Colombie kent ook het klappen van de zweep. Als stiefzoon van voetbalcoach Frank Vercauteren raakte hij vertrouwd met de valkuilen van de media. En zelfs al lijkt de zanger pas te komen piepen in de popwereld, zette hij op zijn dertiende al zijn eerste stappen in het wereldje. In 2005 eindigde Colombie tweede in Eurosong for Kids, waarna hij vasthing aan een platencontract. Toen zijn single flopte, werd hij koudweg aan de deur gezet. Die fout wil hij niet meer maken. Vandaag is hij getekend bij de grote independent PIAS, die hem "een onbetaalbare vrijheid geeft in een industrie waar iedereen voortdurend op eieren loopt".

Colombie houdt in afwachting van werelddominantie kennelijk ook nog andere ijzers in het vuur. Dit jaar zul je zijn stem bijvoorbeeld ook horen in collaboraties met Raving George, Vuurwerk en Dimitri Vegas & Like Mike (alweer nét als Stromae). Verder ging hij ook met een erg bekende Franse elektrorockartiest in zee, maar diens naam mag vooralsnog niet bekend gemaakt worden.

Toch mag er volgens het management geen enkele twijfel over bestaan: Oscar And The Wolf is en blijft in 2015 de topprioriteit voor de frontman die in 'Princes' zijn ambities duidelijk maakte: "Run for the gold, run for the money, run for the infinity."

De uitreiking van de MIA's is vanaf 20.35 uur te volgen op Eén. Met onder meer een optreden van Oscar And The Wolf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234