Zondag 05/12/2021

Kippenvel: dit lied omschrijft eerlijk wat chronische pijn met een mens kan doen

Het gezicht van de campagne Luk Saffloer. Beeld stopdediagnosecvs.be
Het gezicht van de campagne Luk Saffloer.Beeld stopdediagnosecvs.be

'Race' is het lijflied van 'Stop de diagnose CVS'. De campagne werd in het leven geroepen om meer bekendheid te geven aan de ernst en de gevolgen van CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) en ME (myalgische encefalomyelitis). In België alleen lijden er minstens 30.000 mensen aan deze slopende neuro-immuunziekten. "Zij worden al decennia lang geconfronteerd met medische verwaarlozing en sociale uitsluiting, zonder enig perspectief op een degelijke behandeling van hun klachten", klinkt het. Het gezicht van de campagne het komende jaar wordt voormalig tv- en radioproducer bij VRT Luk Saffloer, die zelf met CVS te kampen heeft.

De Wake-Up Call Beweging zal de komende maanden vier campagneshows organiseren voor patiënten en hun omgeving, verspreid over Vlaanderen. Het programma zal bestaan uit het geven van informatie over CVS/ME, naast muziek en comedy. Op het einde van de avond krijgt iedere bezoeker affiches, flyers en stickers mee naar huis zodat elke individuele patiënt in zijn buurt of stad de campagne onder de aandacht kan brengen. De organisatie hoopt zo tot 10.000 affiches en 150.000 flyers te verspreiden, wat het veruit tot de grootste campagne rond CVS zou maken.

CVS treft volgens de Wake-Up Call Beweging in België alleen al 30.000 mensen die te maken hebben met ernstige gezondheidsklachten en zelfs invaliditeit. "Die personen moeten kunnen rekenen op een gepaste medische opvang, maar tot op heden is dat niet het geval", klinkt het. "Artsen zijn hier momenteel ook niet voor opgeleid."

null Beeld stopdediagnosecvs.be
Beeld stopdediagnosecvs.be
null Beeld stopdediagnosecvs.be
Beeld stopdediagnosecvs.be
null Beeld stopdediagnosecvs.be
Beeld stopdediagnosecvs.be
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234