Zaterdag 23/10/2021

Kippensoep of de mooiste uit de hand gelopen grap van het jaar

'Het zou zonde geweest zijn als we die aandacht niet voor iets nuttigs hadden gebruikt'

'We hebben kippensoep een doel gegeven voorbij de onzin'

Hoe lang is het geleden dat u verkleumde mensen in de rij hebt zien staan aanschuiven voor een kop warme soep? Gisteren speelde dit hartverwarmende tafereel zich af op meer dan driehonderd plaatsen in Vlaanderen: aan tankstations, parkings, supermarkten en scholen werd kippensoep verkocht voor 1 euro, die aan de hulporganisaties in Pakistan geschonken wordt. Of hoe een grapje op de radio meer impact heeft dan alle weldoordachte sensibiliseringsacties. 'We zijn totaal per ongeluk geslaagd in iets zeer uitzonderlijks.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Els Maes

'In de ochtend lig ik soms in mijn bed al te lachen terwijl ik nog aan het slapen ben", zegt Wim, twintig jaar, student en een zeer grote Wim Oosterlinckfan. "Ik word goedgezind wakker als ik 's morgens Wim op Studio Brussel hoor. Zijn absurde humor is de beste reden die ik kan bedenken om vroeg op te staan." Samen met vier medestudenten staat Wim in de Diestsestraat in Leuven al een kwartier aan een tentje aan te schuiven voor een kom soep. "Het is ons natuurlijk niet om de soep te doen. De kippensoepgrap gaat al zo lang mee en dit wilden we absoluut niet missen. Ik heb tijdens de tsunamiactie ook voor 1 euro het woord kippensoep ge'sms't naar radio Donna, omdat Wim Oosterlinck had opgeroepen dat te doen. En zo steun ik toch een beetje het goede doel."

Maar hun filantropie heeft grenzen. Geen van de studenten is van plan om vanavond te kijken naar Hoop, het 'sensibiliserende praatprogramma' van VTM en VRT. Omdat er vandaag nog een beetje gestudeerd moet worden, maar vooral omdat die actie hen minder aanspreekt. "Die traditionele acties zijn echt gericht op mensen die grote bedragen kunnen storten", vindt Ann (20). "Studenten kunnen niet zomaar 25 euro aan een goed doel schenken. Ik ken geen enkele vereniging die zou oproepen om 1 euro te storten, want dat lijkt niks. Maar dat vind ik zo goed aan de kippensoepverkoop. Iedereen kan meedoen, en zo kunnen ook studenten tonen dat ze zich wel iets aantrekken van het leed in de wereld. Alle kleine beetjes helpen."

Het succes van Wim Oosterlincks actie spreekt ook tot de verbeelding van Jorre, een student bio-ingenieur die het allerliefst aan ontwikkelingswerk wil gaan doen. "Dit bewijst dat je nog wel mensen voor het goede doel kunt mobiliseren en dat je met weinig middelen erg veel kunt bereiken." En tegelijkertijd doet de actie hem twijfelen aan zijn 'roeping'. "Het is zo duidelijk dat je alleen iets kan bereiken als je aandacht krijgt in de media. Als de baas van Artsen zonder Grenzen zegt dat de toestand in Pakistan dramatisch is, dan luistert niemand. Als Wim Oosterlinck iets doet, beweegt er wel iets. En ondertussen zijn er een heleboel vergeten rampgebieden waar niemand iets voor doet. Hoe breng je die dan onder de aandacht? Ik weet het niet."

Ook Studio Brusselpresentator Christophe Lambrecht, die ondertussen vlijtig bekertjes soep inschenkt, is zich bewust van de problematiek. "We hebben net de tsunami achter de rug, er is de aanslepende ellende in Afrika. Iedereen weet dat het erg moeilijk is om jonge mensen nog warm te maken voor een goed doel. Dat is zo bijzonder aan dit verhaal. We zijn totaal per ongeluk geslaagd in iets zeer uitzonderlijks."

De soephype startte vorig jaar met een grapje naar aanleiding van de dag van de soep, in Wim Oosterlincks ochtendblok op Studio Brussel. Het komisch gehalte van het woord kippensoep bleek meteen uit de vele reacties die zelfs weken later nog op de redactie binnenstroomden. Het logische gevolg was een absurd telefoonspelletje, waarbij nietsvermoedende luisteraars beloond werden als ze binnen de minuut het woord kippensoep lieten vallen. En vanaf toen ging de grap een eigen leven leiden. Het kippenvirus besmette ook een groeiend aantal bv's, die op de de meest onverwachte momenten 'kippensoep' in de mond namen, tijdens quizzen, interviews en presentaties. En zo werd 'kippensoep' een codewoord voor de cool cats van deze wereld.

"Het zou zonde geweest zijn als we die aandacht niet voor iets nuttigs hadden gebruikt", zegt Christophe Lambrecht. "Door deze geldinzamelactie voor Pakistan hebben we kippensoep een doel gegeven. We hebben de onzin overstegen." Het resultaat is dat de Hoop-actie van VRT en VTM, die ruim laat op gang kwam, volledig wordt overschaduwd door het kippensoepgeweld van deze 'kleine' jongerenzender. "De respons die we krijgen staat inderdaad niet in verhouding tot het aantal luisteraars dat wij hebben. Zo zie je maar, het is de kleine garnaal die het verschil maakt. Dat is de kracht van Studio Brussel. Onze luisteraars voelen dat dit echt is. Het is geïmproviseerd, spontaan, niet berekend. Een hype kun je niet bestellen."

Ondertussen heeft de StuBru-dj het gezelschap gekregen van tv-kok Jeroen Meus. De gesponsorde Knorrsoepjes worden snel aan de kant geschoven als Meus een pot met 50 liter zelfgemaakte kippensoep op tafel zet. "Ik heb deze ochtend al 50 liter Thaise kippensoep verkocht aan een tankstation langs de E40 in Heverlee en toen had ik de smaak helemaal te pakken. Ik ben snel langs de poelier gereden, waar ik zomaar zes gigantische kippen gratis meekreeg, en heb thuis een nieuwe pot gemaakt. Kippen-tomaat, met een flinke lepel pesto." Twintig minuten later is de kookpot leeg. Tegen vijf bekertjes per liter heeft deze pot soep dus 250 euro opgebracht. "Niet slecht. En zo gemakkelijk. We prijzen ons gelukkig dat Wim geen grapjes heeft gelanceerd over pistache-ijs."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234