Donderdag 28/01/2021

Concertverslag

King Krule in De Roma: fenomeen in een meurende jazzkelder

Beeld Henry Laurisch - Creative Commons

Buiten de muren van De Roma had de drukte in Borgerhout iets weg van een nerveuze winterspits in Moskou. Binnen voelde de passage van King Krule als een bezopen avond in een meurende jazzkelder in New Orleans.

Archy Marshall, alias King Krule, strompelde zo’n veertig minuten te laat over het podium, in een ensemble dat we zowel aan een clochard als stijlgoeroe zouden toewijzen. Die hangende schouders van ‘m voorspelden weinig goeds, tot de Brit zijn gitaar vastpakte en ‘Has This Hit?’ inzette.

“Another disappointed soul / Well I try, I try to keep it in control / Well I, I will end up on the dole”, spuwde hij met zijn bromstem uit de duizend. Hij was in vorm – dat hóórde je aan die gouden grain, dat zág je aan hoe hij nadrukkelijk alle hoeken van het podium opzocht. Binnen zonder kloppen: King Krule spurtte meteen honderden hartenkamers binnen.

‘Ceiling’ was een goede tweede, al was ‘Dum Surfer’ nog een betere derde. Wanneer we naar het podium keken, zagen we zes ontketende twintigers die samen een onortodox, maar buitengewoon orkest vormden. Soms hingen songs met haken en ogen aan mekaar, maar daar was niets mis mee. Meestal schuilde de schoonheid van de muziek in de chaos.

Eeuwig leven

King Krule en zijn band hadden iets weg van een jazzcollectief met een identiteitscrisis. In ‘A Lizard State’ ging Alex Turner met een idee van Django Reinhardt aan de haal, en het zou niet de laatste keer zijn dat een jazzy song in stomende punk, blues of knetterpop zou ontaarden. Of het nummer nu ‘Little Wild’, ‘The Locomotive’ of ‘Lonely Blue’ heette: het was zo’n avond waarop het Britse wonderkind niemand zou sparen.

Archy Marshall was drukker dan anders. Hij was onverstaanbaar in zijn binnensmondse bindteksten, maar onverwoestbaar wanneer de hooligan in hem de controle van het stuur overnam. ‘Emergency Blimp’ was een bloedende hymne voor de eeuwige chaoot, ‘Half Man Half Shark’ was half freakshow, half punk.

Op plaat durft King Krule al eens te rommelig, te wazig, te eigenwijs klinken, en dat was live niet anders. Máár: de dwarsliggers waren in De Roma in de minderheid. Als een song dreigde te ontaarden, was er altijd Krule’s band om de boel recht te houden.
 Jack Towell zag eruit als een vijftienjarige skater die een examen aardrijkskunde aan zijn laars zou lappen, maar streelde de snaren met de flair van een gevierd jazzgitarist. Drummer George Bass en bassist James Wilson waren de centrale as van het team, maar de uitblinker heette Ignacio Salvadores, speelde baritonsaxofoon en klarinet, en blies de songs van King Krule op heerlijke wijze eeuwig leven in.

Ontroering

“Er is geen mooier huwelijk dan dat tussen King Krule’s blaffende stem en zijn bloedende poëzie”, schreven we in onze viersterrenrecensie van zijn laatste plaat The OOZ. Ook live raakten we verstrikt in zijn web van woorden. “In soft bleeding, we will unite / We ooz two souls, pastel blues”, kreunde Archy Marshall in het pijnlijk mooie ‘The Ooz’.

Dat hij mensen ráákte, zagen we links en rechts aan de ontroering die De Roma overviel. Het was schipperen tussen tristesse (‘The Ooz’, ‘Midnight 01 (Deep Sea Driver)’) en euforie (‘Easy Easy’), al ruimde dat gevoel aan het eind plaats voor collectieve extase. Het gejoel waarmee King Krule opnieuw op het podium werd geroepen, was van zeldzame orde. De blijheid toen het publiek de eerste noten van afsluiter en doorbraaksong ‘Out Getting Ribs’ herkende, was zowaar nog groter.

Als hij ook ‘Biscuit Town’ en ‘Czech One’ had gespeeld en enkele kleine uitschuivers had vermeden, had King Krule met een uitstekend rapport huiswaarts kunnen keren. Ruimte voor verbetering, heet dat. Maar laat het duidelijk zijn: wat Archy Marshall in De Roma bracht, was licht fenomenaal. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234