Vrijdag 24/09/2021

'King Kong', toen en nu

* De eerste King Kong dateert uit 1933 en werd geregisseerd door het duo Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack, die eerder als avontuurlijke documentairepioniers naam maakten met Grass (1925) en Chang (1927).

* Voor Grass: A Nation's Battle for Life trokken ze naar het toenmalige Perzië (nu Iran) om daar de migratie van de Bakhtiari-stam (met vijftigduizend mensen en een kudde van zo'n half miljoen dieren!) te volgen. Voor Chang: A Drama of the Wilderness reisden ze naar de tropische jungle van het toenmalige Siam (nu Thailand) om de perikelen van een rijst telende familie en hun strijd tegen allerlei jungledieren zoals tijgers, slangen en een kudde olifanten (= chang) te filmen.

* Het motto van die Cooper & Schoedsack-documentaires werd niet toevallig samengebald in de zogenaamde drie D's, namelijk: "Keep it Distant, Difficult and Dangerous." Dat gold later ook voor het verhaal van hun fictiefilm King Kong, waarin een filmploeg naar een exotisch eiland (= distant) afreist en na allerlei avonturen (= difficult) naar New York terugkeert met een reusachtige gorilla (= dangerous), die ze daar als een soort kermisattractie willen exploiteren.

* Maar King Kong, die op zijn eiland reeds in de ban was geraakt van actrice Ann Darrow (rol van Fay Wray), heeft geen zin om als 'achtste wereldwonder' geëxposeerd te worden. De gorilla breekt los, vindt de blonde Ann terug en vlucht met haar naar de top van de Empire State Building. Als hij uiteindelijk door dubbeldekkers wordt neergeschoten, luidt de eindconclusie: "Oh no, it wasn't the airplanes. It was beauty that killed the beast" ('O nee, niet de vliegtuigen, maar de Schone heeft het Beest gedood').

* Actrice Fay Wray overleed in augustus 2004 op 96-jarige leeftijd in New York. Regisseur Peter Jackson had haar nochtans graag in zijn eigen King Kong-film opgevoerd om de legendarische "It was beauty that killed the beast" te laten zeggen. Vijftien jaar eerder had Fay Wray, die uiteindelijk in ruim 75 films zou meespelen (waarvan er maar liefst elf (!) in 1933 werden uitgebracht), haar autobiografie gepubliceerd onder de titel On the Other Hand, een speelse verwijzing naar het wereldberoemde shot (dat trouwens op de cover stond) waarin zij als de gillende Ann in de behaarde vuist van de grote gorilla gevangenzit.

* De scène waarin King Kong met zijn reusachtige vinger aan de jurk van Fay Wray frunnikt, werd indertijd door de censuur ingekort. De sequenties waarin de grote aap met allerlei prehistorische monsters vecht, werden eveneens op vraag van de censuur extra donker gemaakt om minder gewelddadig over te komen. Ook scènes waarin King Kong mensen vertrappelt, verslindt en/of wegslingert, werden ingekort.

* In de cultmusical The Rocky Horror Picture Show (van regisseur Jim Sharman uit 1975) kon een verwijzing naar deze legendarische monsterfilm én de frêle heldin Fay Wray uiteraard niet ontbreken. Op een bepaald moment zingt en zucht Tim Curry, op de hoge hakken en in de zwarte netkousen van zijn travestiepersonage Dr. Frank N' Furter, namelijk het volgende: "Whatever happened to Fay Wray / That delicate satin-draped frame / As it clung to her thigh / How I started to cry / 'Cause I wanted to be dressed just the same."

* De film uit 1933 bevatte voor die tijd bijzonder opzienbarende speciale effecten: een combinatie van stop-motion (beeld-voor-beeldopnames), erg kleine maar volledige (45 cm) én zeer grote maar gedeeltelijke maquettes (met katoenen spieren en latexhuid rond metalen geraamtes) van hoofd en hand, op glas geschilderde decorelementen, achtergrondprojectie enzovoort.

* In 1976 draaide John Guillermin, bekend van die andere rampenfilm The Towering Inferno, een remake van King Kong, die eigenlijk veeleer een update was. Ditmaal was het geen filmploeg, maar een expeditie op zoek naar petroleum die naar Skull Island trok. Voor die film werd een erg dure, mechanische en loodzware aapversie van zo'n twaalf meter gebouwd, bekleed met vele honderden kilo's paardenhaar uit Argentinië. Maar ondanks de anderhalve kilometer hydraulische bekabeling functioneerde die kolos meer niet dan wel, zodat er uiteindelijk vooral scènes gedraaid werden met acteurs in een gorillapak. Wél helemaal echt was de aanwezigheid van Jessica Lange als de bange blondine in de enorme hand van de verliefde gorilla.

* Voor de noodlottige finale werd ditmaal niet de Empire State Building gebruikt, maar de hogere Twin Towers van het World Trade Center.

* De nieuwe versie van Peter Jackson, met Naomi Watts in de Fay Wray/Jessica Lange-rol, is een echte remake geworden, in die zin dat het originele verhaal grotendeels gerespecteerd werd en zich dus opnieuw aan het begin van de jaren '30 situeert. En de slotscène speelt zich dus opnieuw op en rond de Empire State Building af. Voor Peter Jackson, die deze film reeds wilde draaien vooraleer hij aan zijn driedelige fantasyepos The Lord of the Rings begon, gaat hiermee een jongensdroom in vervulling, want als kleine jongen was hij zozeer in de ban van de King Kong-klassieker van het duo Cooper & Schoedsack dat hij toen reeds begon te dromen van een carrière als filmmaker.

Jan Temmerman

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234