Zondag 08/12/2019

Filmrecensie

King Kong staat voor aap

Beeld AP

Twaalf jaar na zijn laatste verschijning maakt King Kong zijn comeback op het grote scherm. Maar de gigantische gorilla staat voor aap in deze overbodige, zielloze reboot.

Wil iemand GAIA waarschuwen? Een aap van 84, die voor de zoveelste keer moet herrijzen om zich in zijn natuurlijke habitat te laten aanvallen door mensen: dat ruikt naar dierenmishandeling. Zeker als de film waarvoor dat moet gebeuren zo weinig aan de traditie toevoegt als Kong: Skull Island.

Regisseur Jordan Vogt-Roberts (The Kings of Summer) verplaatst het verhaal van de jaren dertig naar 1973, aan het einde van de Vietnamoorlog. Dat stelt hem in staat Apocalypse Now-achtige plaatjes te schieten van helikopters die de ondergaande zon tegemoet vliegen, maar verder doet hij teleurstellend weinig met de historische context.

Slachtpartij

We komen deze keer op Skull Island terecht dankzij wetenschapper Bill Randa (John Goodman). Onder het mom van een geologisch onderzoek hoopt die eindelijk te bewijzen dat er oeroude, kolossale monsters op onze aardbol rondlopen. Al snel krijgt hij gelijk: Kong verwelkomt zijn ongewenste bezoekers met een spectaculaire slachtpartij. En dan hebben ze de andere bewoners van het eiland nog niet ontmoet.

Technisch gesproken is Kong: Skull Island een hoogstandje. De iconische aap ziet er indrukwekkender dan ooit uit dankzij George Lucas’ visual-effects-huis Industrial Light and Magic. Maar alsof de makers er toch niet genoeg vertrouwen in hadden, stouwen ze de film vol met digitale monsters. Soms zorgen die voor een leuke verrassing, maar wanneer de gedrochten het onder elkaar beginnen uit te vechten, verslapt mijn aandacht meteen – zie ook: Jurassic World en de nieuwste Godzilla.

Bicepsen en borsten

De sleutel tot een goede monsterfilm zijn de menselijke personages, en ook daar knelt het schoentje. Aan mensen nochtans geen gebrek – integendeel –, maar geen een van hen blijft hangen. Bill Randa verdwijnt al snel uit de spotlight om zijn knappere collega’s te laten schitteren: Tom Hiddleston mag twee uur lang met zijn bi- en tricepsen pronken – een overtuigende sollicitatie voor de rol van James Bond, dat wel – terwijl Brie Larson met de boezem stevig vooruit geduwd aan zijn zij staat. 

Brie Larson. Beeld ap

Ook van de partij: een Chinese wetenschapster (Jin Tiang) die af en toe twee woorden mag zeggen. Haar aanwezigheid heeft geen enkel nut, behalve de kassa ook in China doen rinkelen. Doorzichtig, hoe zou je dat in het Mandarijns zeggen?

Gevolg van dat alles: geen emotie, geen charme, geen ziel. Wanneer er weer eens een personage verpletterd, ingeslikt of – jawel – uitgekotst wordt, voel je daar hoegenaamd niets bij. Skull Island kostte maar liefst 190 miljoen dollar, maar ontroering is duidelijk niet te koop. Al draagt een aap een gouden ring...

Genre: Actie

Van: Jordan Vogt-Roberts

Met: Tom Hiddleston, Brie Larson, Samuel L. Jackson

Duur: 118 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234