Donderdag 23/09/2021

King Kong-spel haalt banden tussen gamesindustrie en hollywood nog verder aan

Peter Jackson, regisseur van 'King Kong' en 'Lord of the Rings', is een trendsetter qua filmgames. Hij is zelf een gamesadept en geeft niets uit handen zonder zijn keurmerk op het eindproduct te drukken. Zijn totale controle over dit game is zelden vertoond

Het monsterverbond tussen film en game

Wie niet kan wachten tot King Kong de Belgische bioscopen in een wurggreep neemt, kan zich al opwarmen aan filmbeelden, stemmen van de acteurs en een min of meer met de film gelijklopend scenario in Peter Jackson's King Kong The Official Game of The Movie. Hoe goed of slecht de film ook blijkt, het spel is een indrukwekkende filmische ervaring. In een regie van Jackson zelf is King Kong uitgegroeid tot een atypisch videospel dat game en film inniger met elkaar verweeft dan ooit. Een volgende stap in het huwelijk tussen Hollywood en de lucratieve gamesindustrie lijkt gezet.

Brussel

Eigen berichtgeving

Peter Mijlemans

Hoe meer dollars er verdiend worden aan games, hoe gretiger de interactie tussen film en games. Even uit het blote hoofd opsommen wat er allemaal voor het jaareinde aan virtuele klonen of afgeleiden van films in de rekken ligt: From Russia with Love, Lilo and Stitch, The Ultimate Spider-Man, Fantastic Four, The Matrix: The Path of Neo, Harry Potter and the Goblet of Fire, Stuart Little, Batman Begins, Star Wars Battlefront II, Black Hawk Down, Chicken Little, The Godfather... Zelfs Taxi Driver krijgt begin volgend jaar een speelbare versie. Maar er is dit seizoen geen (film)game dat met zoveel tamtam werd aangekondigd als Peter Jackson's King Kong The Official Game of The Movie. Die behoorlijk pompeuze titel onthult alvast hoe trots men is op het werkstuk dat nu al enkele games-Oscars heeft gewonnen.

Filmgames worden niet onterecht met argwaan bekeken. Meestal is het cashen, meerijdend op de succesgolf van een blockbuster. Er lijkt beterschap op komst nu de bigshots van Hollywood zich in de virtuele wereld wagen. Steven Spielberg meldde onlangs dat hij games ontwikkelt voor Electronic Arts en George Lucas neemt alsmaar nadrukkelijker de Star Wars-franchise in handen, wat Battlefront II deugd heeft gedaan nu het doek gevallen is over de films.

Peter Jackson is wat dat betreft een trendsetter. De regisseur geniet sinds de uiterst succesrijke adaptatie van de Lord of the Rings-trilogie (LOTR) meer dan het voordeel van de twijfel. Peter Jackson is zelf een gamesadept en geeft blijkbaar niets uit handen zonder zijn keurmerk op het eindproduct te drukken. Dat verklaart grotendeels de klasse van de Lord of the Rings-reeks en de eigenaardige keuze voor het Franse gameshuis Ubisoft om er King Kong onder te brengen. Voor Lord of the Rings koos de Nieuw-Zeelandse regisseur nog voor de moloch Electronic Arts, die altijd met de vetste contracten zwaait. Ondanks die succesrijke reeks kon EA fluiten naar King Kong. De voorkeur ging naar Ubisoft omdat Jackson in de ban was geraakt van het werk dat Michel Ancelo bij de firma deed voor de gamesculthit Beyond Good & Evil. Dat Ancelo een meester was in de combinatie van fantasie en emotie, waarvoor hij door Jackson wordt geroemd, demonstreerde hij al vroeger toen hij met Rayman een van de curieuste gamesfiguren ooit bedacht.

Het team van Ubisoft stond tijdens het maken van het game altijd in rechtstreeks contact met Jackson. Het kreeg alle mogelijke info doorgestuurd, voorzien van alle 3D-animatie van specialeffectsstudio Weta, werd op de set in Nieuw-Zeeland gebriefd en begeleid door Jacksons rechterhand en scenarist Phillippa Boyens zelf. Het game kan uitpakken met de avant-première van enkele filmbeelden die de belangrijkste momenten van het scenario in de verf zetten, wat bij LOTR ook gebeurde. Net als bij LOTR zijn de stemmen van alle sterren uit King Kong netjes ingesproken en werd een 3D-beeld van hen ingeblikt dat onder hun kritisch oog werd bijgevijld tot de acteurs terecht tevreden waren over hun virtuele alter ego. Alle andere ideetjes die Jackson had, maar onbruikbaar waren in de film zelf werden verwerkt in Peter Jackson's King Kong The Official Game of The Movie. Die totale controle van Jackson op het game is zelden vertoond.

Of dat ook een geweldig game oplevert? Afgaande op de eerste speluren die we met King Kong in de woonkamer doorbrachten wel. Nog niet vaak een game gezien dat meer op een interactieve film leek dan Peter Jackson's King Kong The Offical Game of The Movie. Het geheim zit in een aantal trucjes die door Ancelo en Jackson werden gebruikt en het doorbreken van een aantal vastgeroeste gamesconventies die vrolijk met de voeten worden getreden. Zo zit het game geprangd tussen dikke zwarte balken boven en onderaan, zoals je films op tv krijgt. Weg zijn die typische balkjes die tonen hoe het met de mentale en fysieke paraatheid zit of hoeveel munitie je nog hebt, elementen die bijna altijd een first person shooter vormgeven. Niet de minste hulp krijg je van een radar waarop je vijanden verschijnen zodra ze in de buurt zijn. Evenmin vind je wonderdrankjes die je gezondheid weer opkrikken als een van de gigantische monsters - dino's, duizendpoten, schorpioenen, krabben, een dolgedraaide volksstam en die ene grote aap - je in hun klauwen hebben gehad. Je moet het hele spel gebruikmaken van dingen die gewoon onderdeel zijn van het decor en samenwerken met de andere personages op Skull Island. Zelfs de jagersinstincten van de monsterlijke creaturen en hun bloeddorst moet je inschatten en gebruiken. Inleven om te overleven, dus.

Het werkt allemaal door de beklemmende sfeer die vooral op Skull Island het spel bepaalt. Je kijkt in het overgrote deel van het game vanuit de ogen van scenarist Jack Driscoll. Hij is samen met actrice Ann Darrow door de door geld en roem bezetten filmmaker Denham in het avontuur gelokt. Het enige wat de held kan doen is afgaan op zijn zintuigen en zijn maats om te weten uit welke hoek het gevaar nu weer komt. Wat je te zien krijgt, is ronduit imposant en doet het beste verhopen voor de echte filmbeelden. Het zijn epische landschappen: groots, uitgestrekt en bedreigend, ze stralen een gevoel uit tussen Tarzan en Jurassic Park in. De decors nodigen bij het game al uit om een plasma-tv te koppelen aan een joekel van een home-entertainmentsysteem.

Hoewel we nog niet aan de vlaggenmast van het Empire State Building zijn geraakt lijkt King Kong wat het game betreft richting klassieker af stevenen. Door de filmische ervaring, de prima gameplay en de sfeer, maar ook door het feit dat je gedurende een derde van het game als King Kong kunt spelen. Dan ontpopt de grote aap zich niet alleen tot een brute vechtersbaas waartegen de V-Rex zelfs niet op kan, maar ook als een gevoelig, opgejaagd wezen dat zijn prooi Ann Darrow koestert. Het idee om zowel vanuit Jack als King Kong te kunnen spelen is een ingeving van Jackson zelf, zodat de grote aap niet alleen dader maar ook slachtoffer wordt. Zoals het in 1933 al was en zoals Jackson het in de film en in het game wilde hebben.

Vanaf vandaag verkrijgbaar voor Xbox, PlayStation 2, pc, GameCube, vanaf 2 december op de nieuwe console Xbox 360 en vanaf 8 december op de PSP.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234