Woensdag 05/10/2022

King Kendrick gaat back to basics op DAMN

Religie, twijfel en de kater na Trump domineren DAMN., de nieuwe plaat van Kendrick Lamar. De jazz is weg. De aanpak is sober en oldskool. Het zal de fans verdelen. Sasha Van der Speeten

Kendrick Lamar, het overgetalenteerde straatschoffie uit Compton, L.A., heeft het zelf gezocht. Want wat als hij To Pimp A Butterfly nooit had gemaakt? Wat als Lamar, de enige rechtmatige troonopvolger van rapkoning Jay-Z, nooit de wereld had verbaasd met een genreoverschrijdend album dat als geen enkele andere hiphopplaat in 2015 de tijdgeest zo perfect vatte en analyseerde? Zouden we de lat voor DAMN. dan ook zo torenhoog hebben gelegd?

De onwrikbare status van To Pimp A Butterfly (TPAB) staat een frisse beluistering van DAMN. in eerste instantie in de weg. Want de jazztics en de invloeden uit seventiesfusion -en funk die zo prominent op TPAB aanwezig waren, ontbreken. Vormelijk doet DAMN. aan als een plaat waarmee Lamar back to basics gaat. We horen amper onverwachte muzikale haarspeldbochten die de songs plots het ongewisse insturen. De nummers zijn rechttoe, rechtaan. Zonder tierelantijntjes.

Honingzoet

Lamar spant producers voor zijn kar die bekendstaan om hun ongecompliceerde no-nonsensestijl. Zoals topproducer Mike WiLL Made-It, die in het verleden Miley Cyrus en Rae Sremmurd de hitparades in hielp. In 'DNA.' zorgt hij voor een kurkdroge beat en diep gonzende bassen, in de radiohit 'HUMBLE.' schenkt hij Kendrick het type gespierde, logge groove dat het goed doet in de clubs.

Gelukkig horen we hier en daar nog muzikale verrassingen die het universum van Kendrick Lamar verfrissen. Het kromgebogen gitaarrifje in 'PRIDE.' bijvoorbeeld, dat aan indie-artiesten als Connan Mockasin en Mac DeMarco doet denken. Of de romantische r&b-zang in het honingzoete 'LOVE.' en de krakende seventiessoulgrooves van klankentappers The Alchemist en 9th Wonder. Kendrick keert de funk dus geenszins de rug toe.

Aan klinkende namen geen gebrek. Ronkende cultartiesten zoals de jazzsaxofonist Kamasi Washington, funkbassist Thundercat en jazztrio BADBADNOTGOOD doen mee maar ze drukken hun stempel niet of nauwelijks. Rihanna doet dat wel in 'LOYALTY.', een gedoodverfde radiosingle.

Bono

De meest verrassende samenwerking is die met Bono van U2 in 'XXX.', een van de sterkste nummers op deze plaat. Bono zingt er beheerst, met opvallend veel soul, zonder het pompeuze waarmee U2 vandaag wordt geassocieerd. De song schakelt van woest en militant (met vinnige oldskool scratches!) naar heerlijk gedrogeerd-funky, met een liveklank die aan het beste van The Roots doet denken.

Nergens anders op deze plaat komt Kendrick zo maatschappijkritisch en driest uit de hoek als in voornoemd liedje. "It's murder on my street", klinkt het, "w'all street, back streets / Wall street, corporate offices, banks / Employees and bosses with homicidal thoughts / Donald Trump's in office, we lost Barack / And promised tonever doubt himagain."

Lamar haalt de overwinning van Trump wel vaker aan op DAMN., maar hij heeft het toch vooral over zichzelf. In bijna elk nummer loert de dreigende identiteitscrisis die ook al een hoofdrol kreeg op voorganger To Pimp A Butterfly. De rapper bestrijdt ze met gepoch, met ziedende zelfanalyses en geklaag over de schaduwkant van roem en rijkdom.

Yeezus

Zelfs de vergelijking met Jezus Christus komt voorbij. "I was born like this", rapt hij in het catchy 'DNA.', "since one like this / Immaculate conception / I transform like this, perform like this / was Yeshua's new weapon". Religie doemt om de haverklap op in deze collectie doorwrochte songs. De tracklist met de korte, in hoofdletters gedrukte songtitels lijkt wel een Bijbels perkament waarvan sommige aandoen als hoofdstukken over zonde en lust: 'PRIDE.', 'FEAR.', 'LUST.', 'LOYALTY.', 'HUMBLE.', 'GOD'. Het maakt deze plaat er niet minder gelaagd op.

DAMN. zet niet zozeer Kendricks reputatie van rapvernieuwer in de verf, dan wel die van beklijvende verhalenverteller. Waag uw kans. De doorbijters zullen worden beloond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234