Vrijdag 30/07/2021

Filmrecensie

'King Arthur: Legend of the Sword': superhelden van de ronde tafel

null Beeld RV
Beeld RV

Lord of the Rings meets Game of Thrones meets Snatch, zo zou je Guy Ritchies nieuwe film King Arthur: Legend of the Sword kunnen omschrijven. Al is er van een echte ontmoeting nooit sprake: verschillende genres en stijlen liggen op mekaar als water en olie.

Koning Arthur en zijn trouwe ridders van de ronde tafel: u kent ze al in verschillende gedaantes. Disney maakte hen aaibaar in Merlijn de Tovenaar, Monty Python toonde in Monty Python and the Holy Grail dat het niet altijd bittere ernst hoefde te zijn met Lancelot en co, en John Boorman bekeek hen door een donkere bril in Excalibur.

Maar zoals in King Arthur: Legend of the Sword zag u ze nog nooit: Guy Ritchie (Sherlock Holmes, Snatch) voert Arthur (hier vertolkt door Charlie Hunnam) op als een ongeschoren vechtjas die in een bordeel opgroeit, en hoegenaamd geen zin heeft om de troon te bestijgen. Het vergt heel wat gepor van zijn kornuiten – en van het zwaard Excalibur – alvorens hij de strijd met de genadeloze koning Vortigern (sterke, Shakespeareaanse rol van Jude Law) wil aanbinden.

null Beeld RV
Beeld RV

De insteek van Ritchie mag dan onconventioneel zijn, echt verfrissend is hij niet. De scenaristen passen namelijk gewoon een overbekend sjabloon op Arthur toe, dat we kennen van bij Batman en co: de origin story, met jeugdtrauma en superkrachten incluis. Want jawel, Excalibur wordt in Legend of the Sword een soort cartoonwapen, dat blauw oplicht als zijn rechtmatige eigenaar het hanteert. Maak kennis met de superhelden van de ronde tafel.

Arthur in de pub

Legend of the Sword is soms best te genieten, alleen lijkt Ritchie hoegenaamd niet te weten welke richting hij uit wil. Het begin van de film is een en al vuur, gebrul, duisternis en moord, maar enkele scènes later is het lachen geblazen met Arthur en zijn maats, die er vrolijk op los tateren alsof ze in een Londense pub zitten. De dialogen zijn vintage Guy Ritchie, en als je je ogen sluit, wijst niks erop dat de actie zich vele eeuwen geleden afspeelt.

null Beeld RV
Beeld RV

De meeste scènes werken op zichzelf wel, maar nooit vormen ze een coherent geheel. Ritchies herkenbare stijl – met ook de typische postmoderne montagetrucjes – valt moeilijk te rijmen met de loden ernst van de hele onderneming.

Vanaf 10/5 in de bioscoop

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234