Zaterdag 04/07/2020

Film

Kinepolis-CEO: ‘Een beetje verder uit elkaar in de cinema: eigenlijk is dat nog gezellig’

Kinepolis-CEO Eddy Duquenne.Beeld ID/Lieven Van Assche

Cinema in tijden van corona? Dat kan volgens Kinepolis, met dank aan een reeks voorzorgen: zalen die voor meer dan de helft leeg blijven, niemand die nog zelf zijn zetel kiest, klanten door lege plaatsen uit elkaars buurt houden en genoeg voorstellingen van ’s morgens tot ’s avonds.

“Al goed dat onze bioscopen verdeeld zijn over negen landen en twee werelddelen”, zo zei Kinepolis-topman Eddy Duquenne begin maart bij de ontluikende pandemie aan zijn team. Dat leek toen op een gespreid risico, maar twee weken later waren alle 111 complexen – van Europa tot in de VS en Canada – dicht. 200.000 bioscoopzetels blijven sindsdien leeg. “Nauwelijks te bevatten, maar alles went. De mens is een flexibel beestje.”

Ondertussen kan Kinepolis in verschillende landen aan een heropening denken. In Spanje eind mei, in Canada begin juni. In Nederland laat de overheid vanaf 1 juni dertig mensen in een bioscoopzaal toe en op 1 juli mag dat groeien naar 100. Ook voor België heeft Kinepolis een plan klaar, zegt Duquenne. Tickets kunnen om te beginnen alleen online gekocht worden, voor een beperkt aantal plaatsen.

“We hopen de experts te overtuigen om met een bezetting van 35 tot 40 procent weer te starten in juni. In een zaal met 800 zetels zie je 100 mensen nauwelijks zitten, maar in een kleine zaal van 50 plaatsen 30 man toelaten – zoals in Nederland binnenkort dus wel mag – vind ik geen goed idee. We zetten in op zoveel mogelijk spreiding. Klanten krijgen hun zitje aangewezen zodat ze elkaar niet hoeven te kruisen en we gaan tussen elke rij een rij open laten. Een gezin of gezelschap kan samen zitten, maar telkens blijven er tussen verschillende ‘kokers’ twee stoelen leeg. De versnaperingen blijven we aanbieden, maar we weten welke producten en combinaties het populairst zijn en dat verpakken we vooraf.”

Daarnaast zal Kinepolis de bezoekersstromen met pijlen uit elkaar houden en het aantal voorstellingen spreiden, met bijvoorbeeld om de 30 minuten een film. Voor mondmaskers wil de bioscoopgroep het advies van de experts volgen, zegt Duquenne. “In België is een mondmasker behalve op het openbaar vervoer geen verplichting en wij gaan dat ook niet opleggen aan onze klanten. Wij voorzien voldoende afstand tussen kijkers en daarbovenop: tijdens een filmvoorstelling praat je normaal niet en dus blijft de overdracht van druppels miniem.”

Blockbusters

Kinepolis denkt ook met zo’n bezetting uit de kosten te komen, al hangt dat natuurlijk ook af van het aanbod. “De nieuwe James Bond en Mission Impossible 7 zijn opgeschoven naar later dit jaar. Ik verwacht drie grote films voor de zomer: Mulan, Wonder Woman 2 en Tenet. Dat is maar de helft van wat we nodig hebben om een zomer op volle kracht door te komen, maar we gaan ook experimenteren met ‘reruns’: films van de voorbije jaren die nog niet iedereen gezien heeft en die op groot scherm de moeite waard blijven. Op onze sociale media stemmen de klanten massaal op de films die ze graag eens zien. Ik weet dat een tekenfilm als Trolls ook thuis te zien is, maar zo’n film in de bioscoop met de nieuwste technologie beleven met het gezin blijft een fantastische ervaring.”

Al blijft het ook afwachten of veel mensen niet bij Netflix en co blijven hangen. Door het gedwongen thuisblijven hadden de streamingplatformen de wind in de rug. Duquenne vindt dat niet echt relevant voor Kinepolis. “Ik denk trouwens dat de bioscopen de gaten in de programmatie door het stopzetten van opnames wel kunnen opvangen en dat de streamingdiensten die ‘just in time’ series en films afleveren het weleens lastig gaan krijgen.” 

En bovenal denkt de Kinepolis-CEO dat veel mensen weer snakken naar fictie. “In een periode waarin we ons afvragen: ‘wat is dat nu in hemelsnaam met dat virus?’ willen we zoveel mogelijk het nieuws volgen. Wie zich grote zorgen maakt, hoeft geen romantische film. Na twee maanden begint de belangstelling voor de journaals af te zwakken en komt er toch een soort corona-moeheid. Tijd dus om ons weer op een veilige manier te laten starten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234