Zaterdag 23/10/2021

Internet

Kinderen moeten op online dieet volgens Britse kindercommissaris

null Beeld Hollandse Hoogte / Ton Toemen
Beeld Hollandse Hoogte / Ton Toemen

De kindercommissaris van Groot-Brittannië heeft ouders gewaarschuwd dat hun kinderen te veel gebruikmaken van social media en hun online-tijd consumeren als ‘fast food’. Ze lanceert een sensibiliseringscampagne.

In een interview in een Britse krant zei Anne Longfield, de kindercommissaris van Groot-Brittannië, dat ouders proactief moeten optreden tegen hun kinderen om te voorkomen dat ze blijvend op internet surfen. Ze wil af van de nieuwe methodes die sociale media bedrijven lanceren om meer tijd te spenderen aan tablets en smartphones, zeker tijdens de vakantieperiodes.

Online dieet

"De tijd die kinderen online spenderen moet door ouders meer opgevolgd worden zoals dat met een dieet gebeurt. Kinderen beginnen hun surfgedrag te zien als snoepjes of ander lekkers en willen dus telkens meer. Niemand van onze ouders zou willen dat onze kinderen de hele tijd ongezond eten - dubbele cheeseburger, chips, elke dag, elke maaltijd. Om dezelfde redenen zouden we niet willen dat onze kinderen hetzelfde doen met hun tijd online", zegt Longfield.

Kinderen spenderen langer online

De campagne wordt niet zomaar gelanceerd. Uit een recent rapport blijkt dat kinderen in alle leeftijdsgroepen langer op internet surfen. Alleen al in Groot-Brittannië is de tijd die drie- tot vierjarigen wekelijks online spenderen toegenomen van ongeveer zes uur naar meer dan acht uur, bij twaalf- tot vijftienjarigen is dat zelfs meer dan twintig uur.

Longfield zei dat het niet raadzaam is om een absolute tijdslimiet aan kinderen op te leggen. Ze kondigt een 'digitale vijfdaagse' aan die ontworpen is voor ouders en kinderen om meer op online dieet te gaan. "In plaats van de wifi uit te schakelen, moeten ouders hun kinderen stimuleren in hoe ze hun tijd online invullen. Zo kunnen ze nieuwe vaardigheden leren, positief met vrienden communiceren en creatief zijn", stelt Longfield.

"Sociale media bedrijven kunnen zoveel meer doen", zei ze. "Het zijn slimme mensen, die de technologie en het internet door en door kennen. Ze kunnen dingen doen waar wij het bestaan niet eens van kennen, en er zijn een aantal zeer goede voorbeelden van het gebruik van hun expertise, bijvoorbeeld door mensen die zelfmoord hebben, te herkennen. Maar ze doen nog niet genoeg."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234