Maandag 06/12/2021

Kinderen baas op Netflix

Is er na de film, de videogame, de audioboeken, het bordspel en het kaartspel nood aan een serie gebaseerd op de boeken van Lemony Snicket? Als die van het niveau is van A Series of Unfortunate Events: absoluut!

Wraak is een gerecht dat koud wordt opgediend. Hoe kouder, hoe lekkerder. Vraag maar aan Barry Sonnenfeld, de regisseur van de Men in Black-films. Dertien jaar geleden werd hij uit de regiestoel gelicht van het Jim Carrey-vehikel Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events. Nu is hij de grote man achter de nieuwe Netflix-serie met (bijna) dezelfde titel. En die verbant al na een handvol minuten de weinig beklijvende film naar de uithoeken van het geheugen.

De achtdelige reeks is gebaseerd op de eerste vier afleveringen van de gelijknamige jeugdboekenserie (in vertaling: Ellendige avonturen), die Daniel Handler onder het pseudoniem Lemony Snicket geschreven heeft.

Snicket, die geregeld als verteller de actie becommentarieert zonder dat de andere personages hem zien, verhaalt met humor de naargeestige wederwaardigheden van de drie Baudelaire-weeskinderen: twee tieners, de uitvindster Violet en boekenwurm Klaus, en hun tweejarige zusje Sunny, met tanden zo scherp als gewette messen.

De macabere graaf Olaf (Neil Patrick Harris uit How I Met Your Mother) en zijn trawanten hebben het op de erfenis van de Baudelaires gemunt. Al blijkt het jonge grut keer op keer inventiever dan de verwaande graaf en zijn horde malloten.

Herkenbare slechteriken

A Series of Unfortunates Events laat zich op meerdere niveaus savoureren. Het is een spannende avonturenreeks voor jong en oud met herkenbare slechteriken voor wie je ondanks (of dankzij?) de overdaad aan domheid soms empathie voelt.

Het is ook een sterk staaltje metafictie: taal is een van de kernonderwerpen van deze reeks, een discussie over het verschil tussen letterlijk en figuurlijk levert een heerlijke running gag op. Door een bijna perfecte dosering wordt dit gejongleer nooit zwaar. "De romans steunen zo sterk op woorden dat een vertaling naar het scherm erg precair was", vertelde Harris aan de Britse pers. "Gelukkig schrijft Handler heel visueel."

Sonnenfeld wilde "een look die mild surrealistisch en bewust gekunsteld is". Je ziet dus dat een bos niet uit 'echte' bomen bestaat of dat een meer op de achtergrond een special effect is - net dat draagt bij aan de charme. Je kunt evenmin negeren dat de dialogen gekunsteld literair klinken, maar de souplesse waarmee ze gebracht worden is het perfecte glijmiddel.

Als er vergeleken moet worden, dan niet met andere series, maar met films: de buitenissige personages van Tim Burton, de ironie en het speelse postmodernisme van (de recente) Wes Anderson, een flinke hop Jean-Pierre Jeunet en Sonnenfelds eigen The Addams Family.

A Series of Unfortunate Events speelt in een wereld die niet te dateren is. Het is een symbiose van 19de-eeuwse neogotiek, art nouveau en jaren 50 americana, al zitten er ook knipogen in naar vandaag. Zo wordt streaming "een minder krachtig medium dan toneel" genoemd.

Toen Sonnenfeld van de film met Jim Carrey gehaald werd, wist hij dat hij ooit naar de Lemony Snicket boeken zou terugkeren. Reculer pour mieux sauter, want zijn begeestering voor het werk is onmetelijk. "De romans suggereren dat kinderen fantastische wezens zijn, opgewassen tegen alle problemen."

De volwassenen - zowel zij die het goed menen als de ploerten - worden afgeschilderd als abjecte, onbekwame, ronduit kwaadaardige creaturen. "Ik had zulke ouders." Zelfs met goedige ouders weet u na A Series of Unfortunate Events wat hij bedoelt.

Nu te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234