Zondag 27/11/2022

Kind & Gezin: 'Klachten in zelfstandige sector moeilijker op niveau van opvang te regelen'

"De verschillende aanpak van kwaliteitszorg in de gesubsidieerde en zelfstandige sector zorgt ervoor dat de klachtenprocedure anders verloopt", legt Leen Dubois van Kind & Gezin uit. "Maar als er een klacht ingediend wordt, zullen wij altijd ongeacht de sector voorstellen om de zaak met de opvang te bespreken. Het is een feit dat de structuur in de zelfstandige opvang zich daar niet zo voor leent. Vaak is er geen directie of raad van bestuur en moeten ouders zich rechtstreeks tot de verzorgde of de coördinatrice wenden. Dat is niet altijd vanzelfsprekend."

Wat dan resulteert in een frequenter inschakelen van de inspectie én het opnemen van kleinere klachten in het verslag. "De inspectie komt normaal gezien binnen de maand langs voor een gesprek", zegt Dubois. "Op dat moment kan het nog altijd zijn dat ze beslissen om niks te noteren maar meer kan ik er niet meer over zeggen want die inspecties werden weliswaar tot voor anderhalf jaar door ons uitgevoerd maar inmiddels is dat overgenomen door een agentschap."

Dat agentschap inspectie welzijn, volksgezondheid en gezin was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. (KH)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234